مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان ابراز امیدواری کرد: تا ۳ سال آینده طرح شیرین سازی آب دریا در گلستان به عنوان نخستین استان شمالی کشور اجرایی شود

 

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ سید محسن حسینی در گفتگو سیمای مرکز گلستان با بیان اینکه گلستان در برنامه جامع آب شرب در افق ۱۴۲۵ به حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد افزود: استفاده از آب سد‌های در حال احداث مانند میرداماد گرگان و نرماب مینودشت و بهارستان رامیان و شیرین سازی آب دریا با حجم حدود ۴۰ میلیون مترمکعب از برنامه‌های دراز مدت برای تامین آب شرب استان خواهد بود.

حسینی افزود: مطالعات جانمایی محل احداث آب شیرین کن را انجام داده و به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ارسال کردیم و تلاش می‌کنیم مطالعات زیست محیطی آن نیز تائید و بررسی تا برای حضور بخش خصوصی فراخوان داده شود.
وی گفت: فرآیند انجام شیرین کردن آب را بخش خصوصی انجام می‌دهد و دولت آن را خریداری خواهد کرد.

حسینی ابراز امیدواری کرد: تا ۳ سال آینده طرح شیرین سازی آب دریا در گلستان به عنوان نخستین استان شمالی کشور اجرایی شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان همچنین خبر داد: پس از سفر رئیس جمهور به گلستان اعتبار خوبی برای اجرای طرح‌های آبرسانی به گرگان اختصاص یافت.

وی گفت: با اختصاص اعتبار سفر رئیس جمهور تاکنون ۳ حلقه چاه در گرگان حفر و تجهیز شده و با احداث مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی ۲۰ درصد به ظرفیت ذخیره آب شرب در گرگان افزوده شد.

حسینی با اشاره به بهتر شدن اوضاع آبرسانی در گرگان در مقایسه با تابستان پارسال گفت: با بهره برداری از ۵ حلقه چاه در نیمه دوم سال قبل و سه ماهه سالجاری ، احداث ۲۲ هزار متر مکعب مخزن، ایجاد ۱ ایستگاه پمپاژ و ۵ کیلومتر خط انتقال ، ۱۲۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تامین آب و ۳۰۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت انتقال آب در گرگان افزوده شد و بزودی با اضافه شدن ۵ حلقه چاه دیگر ۱۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آب شرب گرگان افزوده می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان همچنین با اشاره به آبرسانی به شهر‌های دیگر افزود: برای گنبد ۳ حلقه و رامیان ۱ حلقه چاه به مدار بهره برداری رسید و برای بندرترکمن و گمیشان یک حلقه چاه،  آزادشهر ۳ حلقه، خان ببین ۱ حلقه و در کلاله هم ۱ حلقه چاه در حال حفر یا تجهیز هستند که بزودی وارد می‌شوند.

حسینی همچنین از وجود ۱۵ هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان خبر داد و گفت: تقریبا تمامی این چاه‌ها با عمق کم هستند و ۱۵ درصد آب زیرزمینی استان را استحصال می‌کنند.

وی گفت: سال ۹۹ حدود ۲۱۰ حلقه و پارسال ۵۳۰ حلقه چاه غیر مجاز را مسدود کردیم و امسال نیز تلاش می‌کنیم با کمک دستگاه قضایی تعداد بیشتری را مسدود کنیم.

وی همچنین افزود: پارسال ۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه کنتور بر روی چاه‌های مجاز نصب شد و امسال نیز همین تعداد باید نصب شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان از فعالیت ۳۲ اکیپ گشت آب‌های سطحی و زیر زمینی در استان خبر داد و افزود: این اکیپ‌ها شبانه روزی برای شناسایی چاه‌های غیر مجاز فعالیت می‌کنند.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا