اسماعیل جباری مدیرکل شیلات از افتتاح ۱۱ پروژه عمرانی و تسهیلاتی با ۱۲ میلیارد تومان اعتبار در هفته دولت که زمینه اشتغال ۱۴۰ نفر را فراهم خواهد کرد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا ؛اسماعیل جباری، مدیرکل شیلات گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه در قرارگاه شهید همدانی به مناسبت هفته دولت اظهار کرد ؛برنامه توسعه پرورش ماهیان خاویاری در آب‌های شیرین و شور را در دستور کار داریم اما با توجه به خشکسالی و همچنین کاهش صید ماهیان خاویاری، پرورش این نوع ماهیان با استفاده از آب‌های نامتعارف ( آب دریا) را برنامه‌ریزی کردیم.

جباری عنوان کرد؛سالانه بین ۴ تا ۵ میلیون قطعه تولید ماهیان زینتی را در استان داریم اما این تولیدات از استان خارج و صادر می‌شود و تلاش می‌کنیم شرایط را برای صادرات ماهیان زینتی از استان فراهم کنیم و بنا داریم تولید ماهیان گرمابی و سردابی و میگو را از حالت سنتی خارج و به سمت افزایش تولید در واحد سطح برسیم.

وی همچنین تاکید کرد ؛در زمینه بازسازی ذخایر امسال ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی و خاویاری در دریای خزر رهاسازی کردیم.

مدیرکل شیلات بیان کرد:تولید میگو در سال گذشته ۱۵۶۰ تن بود و امسال پیش بینی می‌کنیم این رقم به حدود ۴ هزار تن برسد. ضمن اینکه صادرات سال گذشته ما ۹۰۰ تن بود و امسال برنامه صادراتی ۲ تا ۳ هزارتنی را پیش بینی کردیم.
وی اضافه کرد؛ ۶ هزارتن غذای ماهیان از استان صادر شد و همچنین برای نخستین بار ۳۰ کیلوگرم صادرات خاویار از مرکز عمل‌آوری آشوراده صورت گرفت.

جباری تاکید کرد؛یکی از نگرانی‌های ما با توجه به پسروی آب دریا، آبگیری مزارع میگو بود که خوشبختانه ۱۰۰ درصد مزارع آبگیری و ۱۵۰۰ هکتار پرورش میگو انجام شد.

وی افزود :پرورش میگو در استان گلستان صرفه اقتصادی خوبی دارد و برای فاز دوم ۶ هزار هکتار برنامه ریزی شده است.

مدیرکل شیلات عنوان کرد:سالانه حدود ۲۰ هزار تن تولید انواع آبزیان را در استان داریم اما به دلیل نبود صنایع فرآوری عمده محصولات از استان خارج می‌شود. سعی ما بر این است تا در حوزه عمل‌آوری اقدامات اساسی در استان انجام دهیم.

وی همچنین اعلام کرد: در سفر رئیس جمهور به گلستان در اسفندماه پارسال ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه فعالیت‌های شیلاتی پیش‌بینی شد که ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن برای ایجاد زیرساخت‌های فاز ۲ سایت پرورش میگو و کانال آبرسان مصوب شده است.
مدیرکل شیلات گفت:در هفته دولت امسال ۱۱ پروژه عمرانی و تسهیلاتی با ۱۲ میلیارد تومان اعتبار افتتاح می‌شود که زمینه اشتغال ۱۴۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

وی در رابطه با افتتاح طرح های هفته دولت بیان کرد: ۴ مزرعه پرورش میگو، ۲ مزرعه پرورش ماهیان گرمابی در رامیان و آزادشهر، ۲ مزرعه ماهیان گرمابی درکردکوی و بندرگز و یک استخر دومنظوره پرورش ماهی با استفاده از آب چاه کشاورزی را نام برد.
مدیرکل شیلات گلستان در پایان گفت :اتمام لایروبی کانال SC2 ( کانال آبرسان) و افتتاح سایت پشتیبان پرورش ماهی در قفس و اسکله آن از دیگر پروژه‌های هفته دولت است.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا