سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی گلستان گفت: تهیه نقشه پایه شهر گرگان به روش فتوگرامتری یکی از پروژه های قابل کلنگ زنی در دهه فجر ۱۴۰۱ است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ محمود سوقی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: همزمان با سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر عملیات سه پروژه در حوزه شهرسازی توسط اداره کل راه وشهرسازی گلستان آغاز می شود.

وی افزود: تهیه نقشه پایه شهر گرگان به روش فتوگرامتری یکی از پروژه های قابل کلنگ زنی در دهه فجر ۱۴۰۱ است.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: نقشه پایه، نقشه ای است که در آن عرصه مستحدثات در شهرها توسط عکسبرداری هوایی انجام می شود و این تصاویر در راستای تهیه طرح های توسعه و عمران شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

سوقی با بیان اینکه در تهیه طرح های جامع و تفصیلی شهرها از این تصاویر استفاده خواهد شد، گفت: افق طرح جامع شهر گرگان تا سال ۱۴۰۰ بود و برای بازنگری طرح جدید تهیه نقشه هوایی با روش فتوگرامتری انجام می شود.
وی افزود: این طرح با اعتباری بالغ بر ۶۳۰ میلیون تومان و  از محل اعتبارات شورایعالی معماری و شهرسازی اجرایی خواهد شد.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی گلستان همچنین گفت: از مزیت های تهیه نقشه هوایی و به روش فتوگرامتری می توان به پایین آوردن هزینه های نقشه برداری و افزایش در ضریب دقت تهیه طرح اشاره کرد.

وی ادامه داد: این روش تصویربرداری برای اولین بار در شهر گرگان انجام خواهد شد و اجرای آن در سایر شهرهای استان در سنوات آینده در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی گلستان قرار دارد.

وی افزود: اجرای طرح محدوده هدف بازآفرینی شهر کلاله از دیگر پروژه های قابل اجرای این اداره کل در دهه فجر سال جاری است.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: در این طرح بازنگری محدوده هدف بافت های فرسوده شهری کلاله مورد بررسی قرار می گیرد و پس از شناسایی در ستاد بازآفرینی شهری استان مطرح خواهد شد.

سوقی  با بیان اینکه اجرای طرح تفصیلی کردکوی نیز در دهه فجر ۱۴۰۱ انجام خواهد شد، گفت: این طرح با برگزاری بیش از ۳۰ جلسه کمیته کارشناسی مصوب و در کمیسیون ماده پنج استان نیز طرح و به تصویب خواهد رسید.

وی در انتها یادآور شد: طرح های تفصیلی نیز که پس از تصویب طرح جامع برای هر شهر مصوب خواهند شد، در چارچوب اسناد و ضوابط طرح های جامع و بر اساس حدود ثبتی و ملکی، وضعیت دقیق کابری ها، تراکم ها و گذرها را در سطح شهر و به تفکیک محلات واقع در آن مشخص کرده و اولویت‌های مربوط به نوسازی و بهسازی را تعیین می‌کنند.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا