استاندار گلستان گفت :اتاق تعاون مشترک گلستان و تاتارستان می‌تواند در توسعه همکاری‌ها موثر باشد و ما مشتاقیم اتاق تعاون مشترک را در ایران و گرگان داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا ؛ علی‌محمد زنگانه در جلسه جمع‌بندی مذاکرات هیات تجاری، اقتصادی جمهوری تاتارستان در گرگان، اظهار کرد: مذاکرات نشان می‌دهد مباحث حمل و نقل، توسعه حمل و نقل دریایی و ریلی یا همان کریدور شمال به جنوب مورد نظر و تاکید دو طرف قرار دارد.

وی ادامه داد: بعد از شرایط و اتفاقات منطقه، غرب خزر شرایط متفاوتی را برای حمل و نقل، واردات و صادرات ایجاد کرده و کشورهای منطقه باید با همکاری همدیگر مسیرهای ایمن و مطمئن را در شرایط مختلف ایجاد کنند.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: مسیر دریای خزر و ایران یکی از بهترین مسیرهای مبادله کالا و حمل و نقل است که می‌تواند شرایط تجارت و اقتصاد را در منطقه آسیای میانه و کشورهای «سی آی اس» متحول کند.

زنگانه گفت: یکی از مزیت‌های رقابتی و برتر تاتارستان و گلستان ظرفیت‌‌های کشاورزی است و اقدامات مشترک می‌تواند در توسعه کشاورزی دوطرف موثر باشد.

وی اضافه کرد: در موضوع کشاورزی و شیلات ظرفیت گلستان یک ظرفیت کم نظیری است و توانمندی گلستان در این عرصه بسیار بالا است.

استاندار گلستان تصریح کرد: در استان گلستان مقرر است ۹۴ هزار مسکن را برای مردم بسازد و در همکاری مشترک صنعت ساختمان و استفاده از توانمندی‌های دوطرف در حوزه مواد اولیه و ساخت ساختمان می‌توانیم همکاری مشترک را داشته باشیم.

زنگانه گفت: در بخش گردشگری گلستان و کازان و تاتارستان از ظرفیت‌های بی نظیری برخوردار است و به طور قطع ظرفیت‌های استان گلستان که هشت اقلیم را در خود دارد می‌تواند مورد استقبال گردشگران تاتارستانی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به ظرفیت‌های تاتارستان می‌توانیم اقدامات گردشگری متفاوتی را به صورت مشترک رقم بزنیم.

استاندار گلستان تصریح کرد: موضوع گردشگری سلامت یکی از حوزه‌هایی است که استان گلستان دارای ظرفیت‌های فراوانی است و در کنار این موضوع می‌توانیم در بخش‌های داروسازی، درمان و مباحث بهداشتی همکاری‌های خوبی را شاهد باشیم.

زنگانه گفت: با توجه به توسعه تاتارستان در صنایع پتروشیمی و صنعت نفت و از سوی دیگر برنامه گلستان در توسعه پتروشیمی گلستان و اقدامات حوزه نفت و گاز می‌توانیم همکاری مشترک خوبی را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: اجرای طرح‌های صنعتی با مشارکت بخش خصوصی می‌تواند یکی از محورهای مشترک همکاری ما باشد.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: اتاق تعاون مشترک گلستان و تاتارستان می‌تواند در توسعه همکاری‌ها موثر باشد و ما مشتاقیم اتاق تعاون مشترک را در ایران و گرگان داشته باشیم.

زنگانه گفت: با توجه به حجم مبادلات تجاری بین ایران و تاتارستان، هدف‌گذاری تاتارستان برای افزایش سه برابری این مبادلات با توجه به ظرفیت‌های موجود تا پایان سال میلادی هدف‌گذاری مناسب و خوبی است.

وی اضافه کرد: تقاضای ما بر این است که متون تفاهمنامه دوطرف هرچه سریعتر آماده و پس از سیر مراحل قانونی، با توجه به تفویض اختیاری که از سوی رئیس جمهور به استانداری گلستان داده شده بتوانیم هرچه سریعتر آن را با حضور رئیس جمهوری تاتارستان امضاء کنیم.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا