کلنگ زنی پروژه 200 میلیارد تومانی با اعتبار تخصیصی 6 میلیارد تومان!

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ در آخرین روزهای مدیریتی عبدالرضا فاضل و در سکوت خبری، کلنگ احداث بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی کودکان گرگان (جایگزین بیمارستان کودکان آیت الله طالقانی) با حضور استاندار گلستان به زمین زده شد.

در این مراسم علی محمد زنگانه، استاندار گلستان بیان داشته است:«از محل اعتبارات ۱۴۰۰ اعتبار مناسبی برای تکمیل این بیمارستان در نظر گرفته شده است». البته استاندار گلستان در این گزارش اعلام نکرده است که اعتبار مناسب اختصاص یافته چقدر است؟ اما با توجه به اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان؛ برای احداث بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی کودکان گرگان (در سال ۱۴۰۰) شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است. پس شاید دانشگاه اطلاعات درستی به استاندار در خصوص اعتبارات پروژه نداده است.

خرسندی زنگانه از تخصیص ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای آغاز عملیات اجرایی پروژه ای که بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، بسیار تعجب برانگیز است. چرا که زنگانه‌ خوب می داند که هزینه ساخت و تجهیز بیمارستان به ازای هر تخت بیش از یک میلیارد تومان محاسبه می شود که آن هم با تورم موجود به سرعت در حال افزایش است.

زنگانه خوب می داند اگر این پروژه با این اعتبارات قطره چکانی آغاز شود، بلای بیمارستان ششصد تختخوابی بر سرش خواهد آمد که پس از نزدیک به دوازده سال هنوز در مرحله فونداسیون است!.

پس زنگانه چرا پروژه ای را کلنگ می زند که اعتبارش حداقل برای شروع، حتی به اجرای اسکلت آن نمی رسد؟ چگونه زنگانه تخصیص سه درصدی را برای آغاز عملیات اجرایی یک پروژه اعتبار مناسبی می داند؟ در حالی که وضعیت تخصیص آن برای سال آتی هم مشخص نیست؟.

وقتی وزیر امور اقتصادی و دارایی روز قبل از این کلنگ زنی در سفر به استان گلستان (۵ آذر سالجاری – در بازدید از منطقه آزاد اینچه برون) اعلام می کند که با توجه به بودجه های اختصاص یافته، برای اتمام پروژه های نیمه تمام به ۲۷ سال زمان نیاز است، چگونه پروژه ای کلنگ زنی می شود که اعتبار تخصیصی اش فقط سه درصد کل پروژه به نرخ امروز است؟.

شاید به همین دلایل بود که هادی حق شناس(استاندار سابق) در مراسم کلنگ زنی دوم بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی گرگان(اردیبهشت ۹۹) نه تنها از بودجه تخصیصی برای ساخت این بیمارستان ابراز خرسندی نکرد بلکه صراحتا اعلام کرد که: «با بودجه های دولتی و بدون مشارکت خیرین سلامت، امیدی به ساخت و تکمیل این پروژه تا ۱۰ سال آینده نیست».

حال زنگانه از کدام اعتبار برای بیمارستان کودکان ابراز رضایت می کند که حتی سازمان مدیریت از آن مطلع نیست؟. آیا چنین رویه ای باعث نشد که بیش از ۱۰ سال پیش کلنگ بیمارستانی به زمین بخورد که حالا آیینه دق مردم شده است؟.

آیا بهتر نبود زنگانه با توجه به کمبود تخت درمانی در گلستان، قبل از اینکه پروژه ای جدید را به پروژه های نیمه تمام استان اضافه کند، بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی گرگان را تعیین تکلیف می کرد؟ پروژه ای که علیرغم گذشت بیش از یک دهه (و ۲ بار کلنگ زنی!) و با صرف اعتباری بالغ بر ۷۴ میلیارد تومان از آغاز تاکنون، به دلیل نگاه های سیاسی و غیرکارشناسی همچنان بلاتکلیف رها شده است؟.

  • نویسنده : الهه رمضانپور
  • منبع خبر : گلستان رسا