مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان گفت:برای اجرا و اصلاح زیرساخت‌های خدماتی موردنیاز شهر تاریخی استرآباد (گرگان) ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است که اعتبار مورد نیاز شبکه آب ۱۰۰ میلیارد ریال، شبکه فاضلاب ۳۹ میلیارد ریال، اجرای شبکه برق ۶۵ میلیارد ریالی و گازرسانی ۶ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به‌گزارش پایگاه خبری گلستان رسا: کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) باهدف هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط به‌منظور پیشبرد اهداف مرمت و احیا شهر تاریخی استرآباد( گرگان) با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو این کارگروه تشکیل شد.

محمد جواد ساوری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در ابتدای این جلسه اظهار کرد: کارگروه شهر تاریخی استرآباد(گرگان) با ریاست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان و دبیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان باهدف تعامل دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای احیا و مرمت شهر تاریخی استرآباد (گرگان) تشکیل می‌شود.

محمدجواد ساوری اضافه کرد: هدف کارگروه شهر تاریخی استرآباد احیا این اثر تاریخی به‌عنوان هویت شهر مرکز استان است و هر دستگاه اجرایی و خدمات‌ رسان باید با بهره‌مندی از اعتبارات و ظرفیت‌های در دسترس خود برای احیای این شهر تاریخی نقش مؤثری ایفا کند.

وی تصریح کرد: شهر تاریخی استرآباد (گرگان) ظرفیتی بسیار خاص و کم‌نظیر در حوزه میراث‌فرهنگی است و احیای این اثر ارزشمند تاریخی موجب تحول در توسعه گردشگری گرگان خواهد شد.

برآورد ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای زیرساخت‌های خدماتی بافت تاریخی گرگان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان در ادامه بیان کرد: برای اجرا و اصلاح زیرساخت‌های خدماتی موردنیاز شهر تاریخی استرآباد (گرگان) ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است که اعتبار مورد نیاز شبکه آب ۱۰۰ میلیارد ریال، شبکه فاضلاب ۳۹ میلیارد ریال، اجرای شبکه برق ۶۵ میلیارد ریالی و گازرسانی ۶ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی با تأکید بر این‌ که حفظ و احیای شهر تاریخی استرآباد (گرگان) در وهله اول نیاز به اقدامات فرهنگی دارد، گفت: باید خیابان امام خمینی (ره) گرگان را که در قسمت مرکزی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) قرار گرفته است را با فرهنگ‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز، سنگ‌فرش کنیم و به سمتی پیش رویم که بافت تاریخی گرگان را عینیت‌بخشیم.
ساوری در ادامه تصریح کرد: در صورت تأمین عرصه مناسب و ساخت مکانی برای بخش اداری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آمادگی داریم تا مکان فعلی استقرار این اداره‌کل را که از بناهای شاخص بافت تاریخی گرگان است را به فضای اقامتی، تفریحی و فرهنگی تبدیل کنیم.
وی در پایان گفت: جلسات کارگروه استانی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) به‌صورت مستمر تشکیل خواهد شد تا با هم‌افزایی ارگان‌های عضو این کارگروه مشکلات این بافت تاریخی به کمترین حد ممکن رسیده و رضایت ساکنان و مالکان و همچنین مسافران و گردشگران را شاهد باشیم.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا