عضو هیئت مشورتی استاندار گلستان گفت: با توجه به کم آبی مزمن گلستان، صنایعی که در استان مستقر می شوند، باید کم آب طلب باشند.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ سید محسن حسینی در دیدار با مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرد: بخشهای صنعت و معدن در استان، دو حلقه از زنجیره «مدیریت یکپارچه منابع آب» هستند که در خصوص مصرف آب، کیفیت آب و راهکارهایی که می تواند به طور غیر مستقیم در صرفه جویی مصرف آب کمک کند، نقش آفرینی می کنند و ایجاد واحدی برای هدایت مسائل آبی مورد نیاز صنایع و معادن در این اداره کل راهگشا خواهد بود.

عضو هیئت مشورتی استاندار گلستان افزود: معادنی در استان وجود دارد از جمله زغال سنگ که در صورت عدم مراقبت های لازم، می تواند منابع بالقوه برای کاهش کیفیت منابع آب در برخی نواحی باشد که لازم است اداره کل صمت با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست در این خصوص تمهیدات مستمر را به کار گیرد.
وی تصریح کرد: از دیگر موضوعات مهم در خصوص «مدیریت یکپارچه منابع آب» در بخش صنعت، کارخانجات خارج از شهرک های صنعتی هستند که باید مکلف باشند مانند کارخانجات داخل شهرک ها، پساب خود را تصفیه و بازچرخانی کنند.

حسینی بیان کرد: میزان مصرف آب معادن و صنایع استان حدود ۳ درصد است که به لحاظ کمیت مقدار خیلی زیادی نیست اما این موضوع مهم است که با توجه به کم آبی مزمن استان، صنایعی که در استان مستقر می شوند، صنایع کم آب طلب باشند.
عضو هیئت مشورتی استاندار گلستان افزود: از دیگر موضوعات مهم در «مدیریت یکپارچه منابع آب» این است که محصولات تولید شده در استان به شکل خام فروشی به استان های دیگر صادر نشود که این موضوع می تواند در مصرف آب صرفه جوئی کند، چرا که در حمل و نقل محصولات، بخشی از آن پرت شده و از بین می رود.

وی گفت: در مناطقی مانند اطراف سد وشمگیر که بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم می رود می توان سیلو، کارخانجات آرد و کارخانجات فرآوری محصولات مرتبط با آرد را احداث کرد تا از حمل و نقل بی مورد محصولات جلوگیری شود که نقش اداره کل صمت در هدایت کارخانجات به این ناحیه بسیار موثر است.

مهندس حسینی تصریح کرد: سامانه انتقال آب صنعت از سدها ، استفاده از پساب تصفیه شده شهرها و استفاده از آب دریا برای صنعت به عنوان موضوعات مهم استان مطرح است که باید فعالان بخش صنعت در سفر آتی ریاست محترم جمهور به استان پیگیری بیشتری داشته باشند و بتوانند مسئولان مرتبط را توجیه نمایند تا در این خصوص اعتبار مناسب تخصیص یابد.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا