یادداشتی به قلم عبدالرسول جوادی بالاجاده

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ دلم ریش ریش شد از خاطره گویی یا روایت دکتر پزشکیان رئیس جمهور از آن روایتی که هر دو زن و شوهر متخصص پزشکی بودند برای ثبت نام فرزندانش برای تحصیل در مدارس به مضیقه افتادند.

به بیان شیرینش آنها که تقریبا متمکن بودند و دستی به دهانشان می‌رسید و شاید جایگاهی هم در کشور داشتند.

اگر روایت درست بود که گفته شد بدا به احوال همه مان و گریه باید کرد.

حال و روز آموزش که شاید پسوند پرورش را از آن جدا کنی بهتر بر قامتش آید واقعیت آن همان هست که پزشکیان گفت با این تفاوت که عمق فاجعه آن برای اقشار آسیب پذیر جامعه بسیار اسفناکتر است.

فصل بازگشایی و ثبت نام و به عبارتی بهار عمل و تربیت است؟

لیکن بهاری که خزان سردش استخوانهای را از اقشار آسیب پذیر جامعه می‌شکند تا دانش آموزی تحصیل کند؟

اینگونه میگویم عده ای از مدیران برنامه ریز وزارت عریض و طویل و شاید کم بازده برای اینکه از این تنور نانی بدست آورند طراحی مدارسی چون غیر انتفاعی ،سما و هیت امنایی و دهها اسم و رسم دیگر راه اندازی کردند تا خود مالک و صاحب آن مکنونات شوند و عایده ای برای خودشان داشته باشد.

از اینجا شمشیر عدالت آموزشی را بر ریشه های آن زدند و عملا جامعه را طبقه بندی کردند که اگر پول داری در سال تحصیلی به نرخ امروز ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون بچه ات را ببر مدرسه غیر انتفاعی نزد همونهایی که دیگی بزرگ از سفره عدالت انقلاب برای خودشان بار گذاشتند و صاحب مدارس غیر دولتی و غیر انتفاعی شدند یا اینکه درامدت کارمندی است مدارس را هیت امنایی کردیم تا با پول دانش آموزان اداره شود مثلا در سال ۵ تا ۱۰ تومان پرداخت کنید؟

و مدارس دولتی که فقط نامی از آن مانده شده دست نیافتنی و بیشتر مورد کاربری مهاجرین شده است.

در شهرستان‌ها و روستاها چه بسیار مدارسی که محل دپوی ضایعات و تجهیزات آموزشی شد و با این همه دستورالعمل آنها را برای مردم جامعه استفاده بهینه نمی کنند‌.

آموزش که از پول برق و آب و گاز مدارس و گاها تا حقوق برخی معلمین با عناوین خرید خدمات و غیره هم از سوی دانش آموزان و اولیا اداره می‌شود و رسما مدیران مدارس اعلام می‌دارند سخنرانی ها و دستورالعمل‌های آقایون وزیر و معاون و مدیرکل صرفا برای آرامش بخشی است و در پنهان همان دستوری می‌دهند که ماها اجرا می کنیم یعنی با پول مردم مدارس را بچرخانیم.

راستی آقای وزیر ! پس این همه منابع تخصیصی در سرفصل‌های آن وزارت خانه خرج چه می‌شود که توان پرداخت آب و برق و گاز مدارس را هم ندارید؟

راستی حدود کوچه ای و حتی پلاکی را برای ساکنین محله برنامه ریزی می کنید که کسی که جنب مدرسه دانش آموز داره باید ماها بتازد تا بتواندثبت نام کند آنهم در محله ای دیگر و خوشا بحالتون که اخیرا عین جذب نیروی کار از مدارس بازرس برای راستی آزمایی می‌فرستید که آیا این خانواده در این منطقه هستند یا اینکه مسجد محله و معتمدین آن تایید کنند؟

به کجا داریم میرویم و آموزش را بی بال و پر کردید و دانش آموزان ابتدایی را بجای فراگیری در کلاس با فضای مجازی مانوس میکنید که هزاران بلای اجتماعی بر خانواده ها وارد شود.

پس معنای عدالت آموزشی کی و چه زمانی می‌خواهد اجرا شود؟

و فقط اصول قانون اساسی را تابلوی رنگی دفتر وزیر ساختید که آموزش و پرورش تا مقطع دبیرستان رایگان هست؟

مراتب محتوای درسی و رفتارهای برخی از معلمان با دانش آموزان و نفوذ جریانی تا سند ۲۰۲۰ هم آلام بزرگی است که درمانی ندارد.

آقای وزیر ! لطفا برای عدالت آموزشی کشور با نگاه یکسان سازی و رایگان سازی آموزش برای خانواده ها کاری کنید؟

همه جامعه همان خانواده های مقامات و مسئولان و مدیران دستگاه‌ها نیستند که با رانت‌های اداری فرزندانی را در کشورهای مختلف به تحصیل گمارند ، مردم ایران از این کشور هم سهمی دارند.

حال خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل !!!!

 

  • منبع خبر : گلستان رسا