رئیس آموزش و پرورش گرگان گفت: حدود ۹۰ هزار دانش آموز در این شهر وجود دارد که تعداد مدارس متناسب با جمعیت دانش آموزی ما نیست لذا باید تدابیری اتخاذ گردد.

به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان؛ حسن مدرس زاده شنبه ۲۴شهریور ماه در نشست خبری با رسانه ها اظهار کرد: در گرگان حدود ۹۰ هزار دانش آموز وجود دارد که تعداد مدارس متناسب با جمعیت دانش آموزی ما نیست لذا باید تدابیری اتخاذ گردد.

رئیس آموزش و پرورش گرگان افزود: در حال حاضر با جمعیت دانش آموزی بالا، کمبود فضای آموزشی و افزایش مهاجرت دانش آموزی روستایی روبرو هستیم.

وی گفت: در گرگان ۱۲ مدرسه هیئت امنایی وجود دارد که به غیر از سه مدرسه بقیه آن با دانش آموزان محدود تکمیل می‌شوند و این سه مدرسه هم از جمله مدرسه هیئت امنایی امام علی با آزمون کلاسها پر میشود.

وی با اشاره به مطالب منتشر شده در فضای مجازی، مبنی بر افزایش دو کلاس در مدرسه امام علی گفت: این دو کلاس درس در زمان مدیران قبلی به دانشگاه فرهنگیان واگذار شده و به دو دلیل این کار شدنی نیست، اول اینکه اگر دستوری از مافوق صادر شود ما قطعا انجام می دادیم و دستوری در این زمینه صادرنشده ، نکته دوم اینکه هم هر مسئولی که می تواند راهکاری ارائه دهد تا شرایط ثبت نام برای خانواده ها راحت تر شود از این مسئله استقبال خواهیم کرد.

مدرس زاده ادامه داد: شرط ثبت نام در مدرسه هیئت امنایی امام علی قبولی در آزمون ورودی است و موضوع اصلی افزایش کلاس نیست بلکه بحث پذیرش دانش آموز در مدرسه هیئت امنای امام علی است که از طریق آزمون استعداد یابی صورت میگیرد و اگر کلاسی هم اضافه شود دانش آموزان ذخیره ثبت نام خواهند شد‌.

وی در مورد عدم ثبت نام برخی از دانش آموزان در مدارس گفت: خیلی از دانش آموزان بر اساس هدایت تحصیلی موفق به کسب نمره قبولی در رشته مورد علاقه خود را نشدند و باید رشته دیگری انتخاب کنند، زیرا ظرفیت کلاس های ما در برخی از رشته ها کامل شده است.

رئیس آموزش و پرورش گرگان تصریح کرد: بارها در همه نشست ها مسئله کمبود فضای آموزش را مطرح کردم و اگر تعداد هنرستان ها و مدارس ابتدایی زیاد باشد ما دیگر شرمنده خانواده ها نخواهیم شد.

وی با اشاره به دستور آموزش و پرورش مبنی بر ثبت نام همه دانش آوزان، تصریح کرد: برای اینکه جا مانده از تحصیل نداشته باشیم باید ظرفیت مدارس دولتی را افزایش دهیم لذا دو راهکار بیشتر نداریم یکی اینکه مدرسه بسازیم و دوم اینکه به ناگزیر تعداد دانش آموزان را در کلاسها افزایش دهیم که این امر موجب کاهش کیفیت آموزش در مدارس دولتی خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر دانش آموزانی که از روستاها برای تحصیل به شهر می آیند در همان روستای خودشان ثبت نام کنند طبیعتا این بار سنگین از روی مدارس گرگان برداشته می شود.

مدرس زاده با اشاره به دستور استاندار گلستان مبنی بر ساخت چهار مدرسه در جنوب گرگان، بیان کرد: لازمه ساخت مدرسه زمین است که برای تامین زمین پیگیری های لازم انجام شد و تنها دو زمین فراهم شده که این دو زمین هم مکان مدارس قبلی بوده که استحکام بنا نداشت، یعنی زمینی برای ساخت به ما تخصیص داده نشد.

وی تاکید کرد: برای اینکه پاسخگوی همه ثبت نام ها باشیم یا باید مدرسه جدید ساخته شود یا ناگزیر هستیم علی رغم اینکه کیفیت آموزش تحت تاثیر شلوغی کلاس قرار می گیرد کلاس ۲۷ نفره را به کلاس ۴۰ نفره تبدیل کنیم.

وی عنوان کرد: تقویت مدارس دولتی در روستاها یکی از راهکارهای کاهش هجمه ثبت نام در شهر است یعنی باید شرایطی را در روستا ایجاد کنیم که دانش آموز احساسش بر این باشد که با ادامه تحصیل در همان مدرسه روستایی نسبت به خواسته های خودش می‌تواند به تربیت مناسب، معلم خوب و غیره برسد که مهاجرت به مرکز استان را نداشته باشیم.

وی با اشاره به تشکیل هئیت برای پیداکردن زمین گفت: طبق قانون اداره شهرسازی، منابع طبیعی و در سایه تعاملات شهرداری می توانند زمین در اختیار ما قرار دهند و تا به امروز از محل تلاش و پیگیری دستگاه‌های تامین کننده زمینی که معارض نداشته، سند و عرصه کافی برای ساخت مدرسه داشته باشد پیدا نکردیم.

وی تاکید کرد: برای ساخت سه مدرسه اعتبار داریم دو مدرسه در حال ساخت و یک مورد هم در صورت فراهم شدن زمین اقدامات آن انجام خواهد شد.

وی گفت: کمبود زمین می‌تواند آبستن تنش‌های اجتماعی، افزایش بار ترافیکی و از این قبل موضوعات را در شهر گرگان دامن بزند لذا باید ساخت مدارس در حاشیه شهر گرگان مورد توجه جدی قرار بگیرد.

رئیس آموزش و پرورش گرگان در پایان گفت: سوال من این است که چرا مثلا حجم ساخت و ساز در نزدیکی بیمارستان صیاد داریم اما تحلیل زمین برای ساخت در بخش ورزش و مدرسه مشکل داریم.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : گلستان رسا