رئیس خانه معدن استان گلستان گفت: طی دو سال گذشته هیچ مجوز برداشتی صادر و تمدید نشده و این موضوع کاسه صبر معدن داران را لبریز کرده است.

به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان ؛ علی علمشاهی شنبه عصر ۲۸ مهر ماه در جلسه هم اندیشی جهت رفع مشکلات معادن شن و ماسه استان گلستان که با حضور سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، مدیر کل صمت گلستان و جمعی از تولیدکنندگان شن و ماسه برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۸۰ سنگ شکن در استان گلستان وجود دارد که طی دوسال گذشته برای هیچ کدام مجوز برداشت شن و ماسه صادر نشده است.

رئیس خانه معدن استان گلستان افزود: علیرغم جلسات متعدد با شورای معادن و دادستان مرکز، تاکنون مشکل صدور مجوز تولید کنندگان شن و ماسه رفع نگردیده و خواستار حل هرچه زودتر این موضوع هستیم.

وی با اشاره به اینکه در جلسه با امور اراضی گلستان مطرح شد با تمدید مجوزها موافقند و مشکلی ندارند، بیان کرد: اما باز یک استعلام جدید مبنی بر اخذ مجوز تاسیس برای اراضی مربوطه  وجود دارد، که بنا به گفته آنها با صدور این مجوز، مشکل بطور کلی رفع می گردد.

علمشاهی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته با توجه به پیگیری های مدیر کل صمت، هیچ نتیجه ای حاصل نشده، بیان کرد: در آخرین جلسه امور اراضی مقرر شد حداقل عمق ۱۵ متر با سه هکتار مجوز سایت را صادر کنند، اما این اتفاق رقم نخورد.

وی با اشاره به اینکه در استان  برای برداشت حدود ۱/۵ میلیون تن شن و ماسه از سازمان صمت مجوز صادر می شود، بیان کرد: حدود پنج الی هفت میلیون تن شن و ماسه در استان مصرف می‌شود، که این موضوع نشان دهنده این است که مازاد مجوزهای صادر شده نیاز به شن و ماسه وجود دارد و به اجبار تولیدکنندگان با استفاده از مجوزات قدیمی نسبت به برداشت اقدام می کنند.

وی یکی دیگر از مشکلات این بخش تولیدی را محاسبه عوارض تغییر کاربری بجای محاسبه سطح زمین در عمق زمین صورت می گیرد، اعلام کرد و گفت: طبق قانون، اخذ حقوق دولتی توسط اداره صمت در عمق محاسبه می شود و اخذ عوارض خلاف قانون است و موجب بالا رفتن هزینه اولیه معدن داران می شود که اثر مالی آن روی محصول تولیدی نهایی است و بطور مستقیم بر دوش مصرف کننده نهایی یعنی مردم قرار می گیرد.

رئیس خانه معدن گلستان به زمین های تغییر کاربری شده که پس از دو سال برای تمدیدمراجعه می کنند، اشاره کرد و گفت: از دیگر مشکلات معدن داران این است که این زمین ها باید مجددا در کمیسیون تغییر کاربری مطرح و عوارض تغییر کاربری آن دوباره به قیمت روز محاسبه گردد که این امر  بار هزینه ای گزافی را در جمع هزینه های تمام شده وارد می‌کند و بهتر است برای سنگ شکن ها یک پروانه معدن با اعتبارپنج یا ده ساله باتوجه به مصرفی که دارند، صادر شود و هر یکسال یا دوسال مجدد تمدید شود.

وی گفت: پیشنهاد می شود برداشت ها به سمت تجمع زمین‌ها و بصورت سایت منطقه ای با صدور پروانه بهره برداری انجام شود، تا پشتوانه قانونی بهتری برای معدن داران محسوب شود.

گفتنی است؛ در پایان این جلسه مقرر شد، با هماهنگی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی جلسه ای در تهران با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیر کل صنعت و معدن گلستان و نمایندگان خانه معدن گلستان برای حل مشکل صدور مجوز برداشت شن و ماسه از معادن گلستان برگزار شود.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : گلستان رسا