مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان گفت: کود های یارانه ای « فسفاته و پتاسه » به قیمت شال گذشته عرضه می شود.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ سید صمد ضیائی اظهار کرد: سالانه حدود سه میلیون تن کود اوره، فسفات و پتاس موردنیاز کشور است که حدود ۸۰ درصد کودها یعنی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن مربوط به کود اوره است که صددرصد آن از داخل کشور تأمین می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود: ۲۰ درصد نیاز کودی فسفاته و پتاسه کشور است که سهم این استان از این کودها شامل ۲۶ هزار و ۳۲ تن فسفاته و ۱۴ هزار و ۳۸ تن پتاسه است.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون طی دو مرحله با مصوبه هئیت دولت سیزدهم قیمت کود اوره افزایش داشته است، ولی کود های فسفاته‌ و پتاسه هیچ تغییر و افزایش قیمتی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد کود کشور از داخل تأمین می‌شود، بیان کرد: ۱۵درصد مابقی کود موردنیاز کشاورزان که از فسفات و پتاس تشکیل می‌شود، عمدتاً وارداتی هستند.

ضیائی خاطر نشان کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی طی سال های گذشته با هدف افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان، اقدام به توزیع گسترده انواع کود فسفاته شامل«سوپرفسفات تریپل، سوپر فسفات ساده، دی آمونیوم فسفات، فسفات آلی گرانوله» و کود های پتاسه شامل«سولفات پتاسیم و کلرور پتاسیم» کرده است.

وی با بیان این که استفاده بهینه از کودهای پتاسه و فسفاته به همراه کود اوره در کنار سایر اقدامات فنی و زراعی، منجر به افزایش قابل توجه تولید محصولات راهبردی مانند گندم، جو، کلزا و چغندر قندو محصولات باغی شده بود. این امر علاوه بر افزایش در آمد کشاورزان، کمک شایانی به‌خود کفایی کشور در تولید مواد غذایی سالم و با کیفیت نموده است.

‌وی خاطر نشان کرد: امسال قطعا سال پر مصرفی را در استفاده از این کود ها داریم امیدواریم که به همین نحو با حمایت دولت از کشاورزان، کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی ارتقا یابد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی گلستان در پایان گفت: هم اکنون که در آستانه توزیع کود های یارانه ای برای کشت پائیزه قرار داریم با اقدامات انجام شده، ۱۲ هزار و ۸۹ تن ذخایر راهبردی کود های فسفاته و‌پتاسه می باشدکه این رقم در سال گذشته۹ هزار و۴۸۱ تن بوده است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : گلستان رسا