مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان گفت: برای تولید محصول خوب در استان حدود ۲۵۵ هزار تن انواع کود های یارانه ای نیاز است که پیشنهاد افزایش بالای ۲۰۰ هزار تن را دادیم که حدود ۸ درصد  برنامه تامین و تدارک  کشور محسوب می شود.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ سید صمد ضیائی اظهار کرد: مصرف کود مناسب بر حاصلخیزی و بهره وری خاک، مقاومت گیاه در مقابل آفت‌ها و کیفیت محصول تولیدی تاثیر به سزایی دارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان افزود: کشاورزان بایدسه کود مهم پایه ازته، فسفاته و‌پتاسه را در کشت و کار با هدف افزایش تولید و بهره وری و تأمین امنیت غذایی استفاده کنند.

وی گفت: همین موضوع باعث شده که ۹۱ درصد انواع کود یارانه ای در سال ۱۴۰۲ در اختیار کشاورزان قرارداده شود و باعث بوجود آمدن جهش قابل توجهی درتولید محصولات اساسی ایجاد شود.

ضیائی تصریح کرد: این استان برای تامین ۳۶ روز مواد غذایی کشور بطور متوسط ۹ الی۱۱ درصد گندم بنیان کشور محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: گلستان در توزیع کود سال۱۴۰۲، رتبه دوم کشور را کسب کرده است و ۱۵۴ هزار و ۳۴۹ تن انواع کود کشاورزی یارانه ای درسال۱۴۰۲ و حدود ۱۷۶ هزار و ۴۹۶ تن در سال۱۴۰۱ توزیع شده است که طی سی سال اخیر این رقم بی سابقه بوده است و برای امسال توزیع ۱۱۷ هزار تن ازته، ۲۶۰ هزار و ۳۲ تن فسفاته و ۱۴۰ هزار و ۳۸ تن پتاسیم برنامه سالانه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان است که این استان فقط ۶ درصد از کود یارانه ای کشور را تحویل می گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: لذا برای تولید محصول خوب در استان حدود ۲۵۵ هزار تن انواع کود های یارانه ای نیاز است که پیشنهاد افزایش بالای۲۰۰ هزار تن را دادیم که حدود ۸ درصد برنامه تامین و تدارک کشور محسوب می شود.

ضیایی با بیان این که سهمیه کود های کشاورزی یارانه ای به صورت قیمت های یارانه ای مصوب سال۱۴۰۳ به کشاورزان تحویل می شود گفت: در حال حاضر قیمت آزاد یک کیسه کود اوره در بورس بین ۷۵۰ الی۸۰۰ هزار تومان و کود های شیمیایی فسفاته و پتاسه نیز حدود دومیلیون تومان است که دولت ۷۰ درصد قیمت تمام شده را پرداخت می کند و سهم کشاورز کمتر از ۳۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه اعطای کود به کشاورزان به عنوان یک یارانه موثر برای حمایت از تولید کشاورزی و افزایش بهره وری محسوب می شود بر همین اساس در سال جاری یارانه کودبرای همه محصولات زراعی و باغی مطابق الگوی کشت استان تخصیص داده شد .

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان همچنین یادآورشد: سال گذشته سهم کود یارانه ای برای مزارع آبزی پروری حذف شده بود که خوشبختانه در سال جاری برای حمایت از جهش تولید به میزان سه هزار و ۱۷۵ تن در سهمیه سالانه کود اوره تخصیص داده شد که شامل یک هزار و ۲۰۰ تن‌ مزارع و ‌مجتمع گرمابی، یک هزار و ۸۰۰ تن آب بندانهای پرورش ماهی و یک هزار و ۷۵۰ تن برای مزارع و‌ مجتمع های پرورش میگو، جلبلک و … می باشد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان در پایان به کشاورزان توصیه‌کرد: هم اکنون که در آستانه فصل کشت تابستانه قرار داریم، مصرف کودهای فسفاته و پتاسه به همراه کود اوره در هوای گرم و در زمان کاشت می تواند به تقویت رشد ریشه‌ها کمک کند و به گیاهان اجازه می‌دهد به عناصر غذایی و آب بیشتری دسترسی پیدا کنند.

 

انتهای پیام

  • منبع خبر : گلستان رسا