رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: دولت برای معافیت مالیاتی کشاورزان سقف تعیین می کند که یک مسأله غیر منطقی است و منجر کاهش تولید شود.

به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان؛ امیر یوسفی در سومین همایش بین المللی دانش، صنعت و تجارت پنبه که در مرکز تحقیقات پنبه کشور در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته نه چندان دور گلستان، به سرزمین طلای سفید مشهور بود و پنبه حرف اول را در کشاورزی استان می زد، اما طی سال هایی که گذشت، به دلیل فقدان حمایت های لازم دولت، کشت این محصول پر سود به حاشیه رفت و تمامی کارخانه های پنبه به فراموشی سپرده شد و تعطیل شدند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان افزود: بطوری که حدود ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی گلستان زیر کشت پنبه بود اما از فرصت های بوجود آمده استفاده نشد.

وی گفت: برای اینکه پنبه از نظر اقتصادی برای کشاورزان به صرفه باشد، نیاز به ماشین آلات و تجهیزات جدید است، ضمن اینکه وارد کنندگان پنبه سود آوری بیشتری نسبت به تولید کنندگان این محصول دارند.

وی اضافه کرد: معتقدم، اگر ما در بازار جهانی قیمت تمام شده پنبه را نتوانیم کاهش دهیم، در صادرات این محصول موفق نخواهیم شد.

یوسفی در ادامه بیان کرد: موضوعی که باعث عقب ماندگی گلستان شده، این است که سالهای سال، بابت تولیدات استان به دولت های قبل، یارانه پرداخت میشد و این امر باعث کاهش سرانه درآمد در گلستان شده بود.

وی تصریح کرد: اگرچه رویکرد دولت به کشاورزی بسیار خوب است و باعث توسعه و پیشرفت در آن می شود اما توسعه این بخش نیاز به حمایت جدی دارد.

یوسفی در مورد لایحه اصلاح مالیات مستقیم کشاورزان بیان کرد: دولت می خواهد برای معافیت مالیاتی کشاورزان سقف تعیین کند که یک مسأله غیر منطقی است و بار سنگینی بر دوش کشاورزان می گذارد و ممکن است منجر به کاهش تولید شود.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: استان گلستان به دلیل شرایط آب و هوایی خوب، می‌تواند بهترین پنبه را در کشور تولید کند ولی موضوعاتی از قبیل تامین آب و قیمت تمام شده وجود دارد، که باید برای آن راهکاری پیدا شود.
انتهای پیام

 

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا