به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ در سایه فعالیت شبکههای اجتماعی و سایتهای خبری و تحلیلی افرادی زبده و آگاه به چارچوب و خط قرمزها فعالیت میکنند، که تحت عنوان «خبرنگار، روزنامهنگار و یا فعالان رسانهای» شناخته میشوند و ضمن روایت رویدادها، پل ارتباطی مخاطبین با مدیران و کارشناسان مربوطه ادارات و نهادهای دولتی و یا غیردولتی هستند.
هر چند که با گسترش پهنا و شبکههای مجازی، درک «سره از ناسره» برای مخاطب بسیار سخت و دشوار شده، ولی در این میان «ارتباطات» و شیوه «اطلاعرسانی» در گرو این تکنولوژی نوظهور تسریع یافته است.
با گسترش نوع رسانهها، اعم از تلویزیون، رادیو، مطبوعات، خبرگزاریها، پایگاههای خبری و تحلیلی و طی چند سال اخیر «پیام رسانهای فضای مجازی»، اطلاعرسانی سرعت مضاعف به خود گرفته و مخاطب به شکل لحظهای از رویدادها مطلع میشود و اگر اصحاب رسانه در انجام وظایف ذاتی خود تعللی داشته باشند، قطعاً افراد فرصت طلب و سودجو که با سوءاستفاده از نام «خبرنگار» در این فضا فعالیت میکنند، آنچه را که وارونه و ناصحیح است، به مخاطب منتقل میکنند و در آن زمان پاک کردن ذهن مخاطب و انعکاس واقعیتها بسیار سخت و دشوار میشود.
برخلاف دوران فعالیت رسانههای دیداری، شنیداری و مکتوب و حتی دوران فعالیت خبرگزاریها، اغلب «مدیران» در دهه اخیر «کم پاسخگو» و «خبرنگار گریز» شدهاند و با اضافه شدن چارت «روابط عمومی» به بدنه سازمان تحت مدیریت، در تلاش برای انتشار اخبار و اطلاعات از زبان خود به قلم روابط عمومیهایشان هستند.
ضمن احترام به کارشناسان خبره و تحصیل کرده «روابط عمومی» که کار خود را در برقراری ارتباط بین «مدیر و کارشناسان با خبرنگاران» به نحو شایسته انجام میدهند، اغلب «روابط عمومیهایی» که حکم مسئولیتی خود را از مدیران سازمان دریافت میکنند، افرادی «غیر متخصص» هستند و همین موضوع سبب شده تا آن سازمانی که از روی ناچاری و گاهاً رابطه، حکمی به این مهمی را به فرد غیر کارشناس میسپارد، دچار چالش و حتی وارد کردن آسیب به اعتبار و نام سازمان شود و این موضوع در استان گلستان بیشتر مشهود است.
متأسفانه در «استان گلستان» بر خلاف تعداد معدودی از ادارات کل که از افراد متخصص و شایسته در این پست مهم بهرهمند شدهاند، شاهد جولان و قدرت نمایی «مدیران روابط عمومی غیر متخصص و کارنابلد» در ادارات کل، نهادها و سازمانها هستیم که وجود آنها و پافشاری بر ابقای آنها هر روز بیش از روز گذشته بر سازمان تحت مسئولیت آسیب میرساند.
عدم آشنایی با جایگاه و وظایف خبرنگاران فعال در خبرگزاریها، مطبوعات و پایگاههای خبری و تحلیلی دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابل فعالیت افرادی که تحت نام «خبرنگار» در هرگونه فضای مجازی فعالیت میکنند یکی از مهمترین ایرادات وارد شده به مدیران کارنابلد روابط عمومی استان گلستان است.
بسیاری از مدیران روابط عمومیهای گلستان نمیتوانند حداقل «ارتباط» را با مجموعه خود و نقطه مقابل آن «اصحاب واقعی رسانه» برقرار کنند؛ متأسفانه اهل باند بازی و وابسته به جناح خاص بوده و با تعداد معدودی فعال رسانهای همکاری دارند؛ حداقل آشنایی با زبان و ادبیات رایج کشور «فارسی» داشته و برخلاف عُرف معمول «که انعکاس خبر با سیاست و برداشت خبرنگار یک رسانه معتبر است» بسیاری از مطالبی را به شکل «دیکتهای» تنظیم و ارسال میکنند که دارای غلطهای املایی و نگارشی فاحش و حتی برداشت غلط از «سؤال خبرنگار آن رسانه» است.
برخی روابط عمومیهای گلستان به جای اینکه سؤالات رسانهها را به مدیران منعکس و پاسخ مدیر را به خبرنگار جهت انعکاس تحویل دهند، خود در مقام پاسخگویی قرار میگیرند و بدون آشنایی به حداقل وظایف آن سازمان، پاسخی اشتباه را جهت اطلاع عموم تنظیم میکنند.
دسته گلهای روابط عمومیهای استان گلستان به این موارد ختم نمیشود؛ آنها بسیاری از رسانههای معتبر و نوع وابستگی آنها به کدامین سازمان خصوصی و یا غیر خصوصی را نمیشناسند و در برخی موارد خبرنگاران یک رسانه را به جای دیگر رسانه به نشست ها دعوت کرده و در برخی موارد سؤال میکنند: «شما از کدام رسانه هستید؟» که این سوال نشأت گرفته از ارتباط بسیار ضعیف آن «مدیر روابط عمومی» با «خبرنگار» است.
فرصتشناسی، روابط اجتماعی بالا، خوش برخوردی، پاسخگو و در دسترس بودن، سعه صدر، تسلط به زبان و نگارش ادبیات فارسی، درک موضوع و حافظه قوی بخشی از ویژگیهای روابط عمومی ایدهآل است که امیدواریم مدیران و رؤسای سازمانها و ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی در انتصابهای خود توجه ویژه به آنها داشته باشند.
انتهای پیام/
- منبع خبر : گلستان رسا
Monday, 25 November , 2024