مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان از ذخیره استراتژیک بیش از ۲۱ هزار تن انواع کودهای شیمیایی در استان خبر داد.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ سیدصمدضیائی درباره وضعیت تولید و تامین کود مورد نیاز کشاورزان در سال زراعی جدید، اظهار کرد: طبق برنامه ابلاغی تخصیص کودهای یارانه ای از مجموع مذکور، ۲.۴ میلیون تن کودهای ازته، ۴۰۰ هزار تن کودهای فسفاته و ۲۰۰ هزار تن کودهای پتاسه است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان افزود: سهم گلستان در این بخش به میزان ۱۵۷ هزارتن ، حدود شش درصد است که پیشنهاد افزایش سهمیه ابلاغی۱۶۵ هزار تن داده شده است.

وی گفت: تخصیص کودهای ازته براساس الگوی کشت و کودهای فسفاته و پتاسه براساس محصولات استراتژیک و اساسی ابلاغ شده که لازم است این پروتکل رعایت شود.

ضیائی با بیان اینکه در حال حاضر تقاضا کمتر از میزان تامین است تصریح کرد: با شروع کشت پائیزه، به طور حتم با افزایش تقاضا، میزان تامین نیز به موازات آن افزایش می یابد و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی یادآور شد: اکنون بیش از ۲۱ هزار تن میزان ذخایر استراتژیک انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه است ‌که این رقم در سال‌گذشته، بیش از۱۹ هزار تن بوده است.

وی درمورد رشد متوسط مصرف کودهای یارانه‌ ای کشور اضافه کرد: متوسط مصرف کودهای یارانه‌ ای در ابتدای سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲۰ کیلوگرم، در سال ۱۴۰۱ به ۱۹۴ کیلوگرم بود که در سال ۱۴۰۲ به ۲۰۴ کیلوگرم افزایش یافت.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان با بیان این که در حوزه تامین کود اوره نگرانی وجود ندارد، افزود: پس از ابلاغ هیات وزیران تامین و توزیع کود اوره روند عادی را طی می‌کند، هم اکنون بیش از ۷ هزارتن ذخایر این نهاده استراتژیک است.

وی برنامه ابلاغی کودهای فسفاته وپتاسه را نیز بیش از۴۰ هزار تن دانست که تا این مدت بیش از۲۰ هزار و ۶۰۰ تن تامین شده است که حدود دو هزار و۶۰۰ تن به سایر استانها ارسال و بیش از سه هزار و ۶۰۰ تن برای مصرف کشت محصولات بهاره و تابستانه توزیع شده است که در حال حاضر در انبار های ذخیره سازی بیش از ۱۴ هزارتن، ذخیره انواع کود های فسفاته و‌ پتاسه است که این رقم در سال کذشته، بیش از هشت هزار تن بوده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه کمبود نقدینگی یکی از علت های استفاده کم از انواع نهاده های کشاورزی از جمله کود‌ فسفا ته و پتاسه و غیره است، تصریح کرد: ضروری است برای تامین امنیت غذایی، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی و تامین عناصر غذایی در خاک، طبق استاندارد ها از انواع کود های شیمیایی ازته، فسفاته، پتاسه به همراه کود های آلی ، بیولوژیک برای تولید محصولات کشاورزی برای جلوگیری از خسارت احتمالی استفاده شود.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : گلستان رسا