به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان؛ قدرت اله نظری بعد از ظهر شنبه ۱۱ اسفند ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: رسانه ها همانند معلمان و آموزگار نقش بسیار بزرگی در نظام تعلیم و تربیت دارند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان افزود: بین حکمرانی و جامعه خلایی وجود دارد که رسانه ها میتوانند این خلا را پر کنند.
وی گفت: ماموریت اصحاب رسانه خیلی مهم است و ما در نظام تعلیم و تربیت انتظار داریم که رسانه ها مثل معلمان به ما درس دهند و مسائلی که بر ما پوشیده است، را برای ما آشکار کنند.
نظری تصریح کرد: در استان گلستان حدود ۴۲۸ هزار دانش آموز، ۲۴ هزار معلم شاغل و حدود ۲۰هزار معلم بازنشسته وجود دارد که هرکدام درخواستهای متنوع دارند که باید راهکارهایی تعریف شود.
وی تاکید کرد: نظام مسئله باید از کف کلاس ها تدوین و از همانجا هم راهکار داده شود زیرا معتقدیم خیلی از مسائل باید در خود مدارس حل گردد.
وی با اشاره به اینکه ما در سیستم تعلیم و تربیت نظام مسئله نداریم، گفت: نداشتن نظام مسئله منجر به انبار شدن مشکلات این حوزه شده لذا باید تدوین نظام مسئله مدنظر قرار بگیرد.
وی گفت: امروز کشور ما در شرایطی است که همه باید کمک کنند و وظیفه رسانه ها حتی گاها از مدیران در شناسایی مسائل و ارائه راهکار از مجاری مربوطه بیشتر است و جای گفتگو و ارتباط در جامعه خالی است و ما باید تلاش کنیم و بیش از هرچیزی کشور به آرامش، امید آفرینی و امید بخشی نیاز دارد که با این رویکرد ها میتوانیم مسائل را حل کنیم.
مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان گفت: همانطور که فضای مجازی جای کتاب و معلم را نمی تواند پر کند قطعا بسترهای انتقاد جای محافل زنده را پرنخواهد کرد، لذا تقاضا داریم در شهرستانها همه با هم زیر چتر انقلاب کمک به توسعه کشور کنیم.
وی با اشاره به اینکه شاخص استاندار سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز ۸/۳ متر مربع است، گفت: این شاخص در استان گلستان حدود ۴/۳۹ متر مربع است که نشان از عقب ماندگی ۱/۴ متر مربع استان نسبت به میانگین کشوری دارد.
نظری تصریح کرد: در حال حاضر ۴۲۸ هزار دانش آموز در استان گلستان محصل هستند و با احتساب این تعداد دانش آموز، ۶۰۰ هزار متر مربع کمبود فضای آموزشی وجود دارد که نشان از وجود یک معضل مهم در زیر ساخت های آموزشی دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان تاکید کرد: محیط های آموزشی استاندارد در افزایش یادگیری دانش آموزان نقش مهمی دارند، به طوری که رئیس جمهور به صورت ویژه بر توسعه عدالت آموزشی و تامین سرانه فضای آموزشی
تمرکز کرده و نهضت مدرسه سازی به همین منظور راه اندازی شده است.
وی افزود: این سیاست در کشور توسط وزیر آموزش و پرورش و در استان ها ریاست کارگروه و یا استاندار و در شهرستان ها فرمانداران این نهضت مردمی را اداره می کنند.
وی اضافه کرد: تامین زمین برای سرانه فضای آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است که در این راستا کمیسیون ویژه تهیه زمین برای احداث مدارس در کلانشهرها، به ویژه گرگان تشکیل شده که یکی از مهم ترین اقدامات به شمار می رود و این کمیسیون با حضور شهردار گرگان، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل منابع طبیعی، مسئولان نوسازی مدارس و دیگر دستگاههای ذیربط تشکیل شده است و تاکنون شش نقطه برای احداث مدارس جدید در غرب و شرق گرگان مشخص شده و در دستور کار قرار گرفته است.
وی اذعان داشت: در استان گلستان به ویژه شهر گرگان با کمبود زمین مواجه هستین که با پیگیری های انجام شده، توافقات خوبی برای اختصاص زمین صورت گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: بودجه آموزش و پرورش کشور برای سال ۱۴۰۴، ۴۷۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به سال قبل حدود ۶۸ درصد افزایش دارد و حدود ۹۵ درصد این بودجه مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد نیروهای آموزشی می شود و درصد کنی از آن باقی میماند که پاسخگوی کمبودهای آموزشی نیست لذا بدون مشارکت مردمی، جبران کمبودها میسر نخواهد شد.
وی گفت: در حال حاضر ۴۶۷ مدرسه در استان گلستان ناایمن هستند که نیاز به بازسازی و مقاومسازی دارند.
وی اضافه کرد: ۲۲۰ پروژه نیمهتمام آموزشی وجود دارد که در مجموع، این پروژهها شامل یک هزار و ۲۰۰ کلاس درس میشوند که در صورت تکمیل، میتوانند بخشی از مشکلات فضای آموزشی استان را برطرف کنند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان در پایان گفت: گلستان با کمبود های جدی در حوزه فضای آموزشی مواجه است که با هم افزایی دولت، مجلس، خیرین مدرسه ساز و مردم می توان این عقب ماندگی را جبران کرد.
انتهای پیام/
- منبع خبر : گلستان رسا
Friday, 30 May , 2025