مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان از فعالیت ۱۳۴ کارگزاری مجاز در استان خبر داد.

به گزارش گلستان  رسا ازگرگان؛ سید صمد ضیائی اظهار کرد: مجموعه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در بدنه دولت مردم، در جهت مغتنم شمردن فرصت خدمت به مردم در کنار کشاورزان، بهره بردارن و تولید کنندگان بوده و با توجه به فراز و فرود‌های بسیار، کوشیده است تا خللی در امنیت غذایی کشور وارد نشود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان افزود: طی چند سال اخیر به منظور رفاه حال کشاورزان، در مناطقی که دسترسی به کود‌های کشاورزی مشکل بود تعداد ۱۶ مورد مجوز عاملیت جدید صادر واز ۱۱۸ به۱۳۴ کارگزاری افزایش یافت.

وی ادامه داد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با تلاش و پشتکاردر راستای خودکفایی کشورموفق به افزایش صددرصدی کود های اوره، ۸۵ درصدی کود های پتاسه و۱۱۴ درصدی تولید در کود های فسفاته شده که این مهم سهم بسزایی در تغذیه گیاهی و افزایش تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اساسی گندم، جو و‌کلزا داشت.

وی تصریح کرد:در حالی که در سال زراعی جدید۱۴۰۴-۱۴۰۳ و کشت پائیزه آغاز شده است حدود ۳۵ درصد از برنامه ابلاغی که معادل ۵۵ هزار و ۲۵۲ تامین شده است که باید مابقی سهمیه به میزان ۱۰۱ هزار و ۸۱۸ تن تا پایان سال برنامه ریزی گردد.

این مسئول تصریح کرد: بر اساس تصمیم معاونت وزارت جهاد کشاورزی برای سال زراعی جدید،مقررگردید توزیع کود ازته، فسفاته و‌پتاسه برای شروع کشت پائیزه برای زراعت محصولات اساسی آبی‌گندم، جو، چغندر قند و‌کلزا به ترتیب( نیتروژن، فسفر و‌پتاس) به نسبت۲:۲:۲ و برای زراعت دیم به نسبت۱:۱:۳ در سامانه پایش کودی بارگزاری شده است و برای سایر محصولات صرفا کود اوره در سامانه بارگزاری می گردد.

وی در خصوص بارگزاری سهمیه کود فسفاته اضافه کرد: از مقدار۱۰۰ کیلوگرم کود فسفاته بارگزاری شده در سامانه،۵۰ کیلوگرم ازسهمیه از نوع کود سوپر فسفات تریپل‌و۵۰ کیلوگرم الباقی، فسفات ساده(که در سامانه معادل سازی شده است به ازای کیسه سوپر فسفات تریپل، سه کیسه فسفات ساده ۵۰ کیلوگرمی) توزیع می گردد.

وی خاط نشان کرد: با توجه به راه اندازی سرویس شاهکار باید اطلاع رسانی عمومی از طریق مراکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستانهای به بهره برداران صورت گیرد تا نسبت به روز رسانی شماره تلفن همراه منطبق با کد ملی درسامانه جامع پهنه بندی اقدام نمایند.

به گفته وی اکنون بیش از ۲۱ هزا و۴۸۰ تن انواع کود های یارانه ای شامل هفت هزار ۲۵۹ تن ازته، چهار هزار و ۳۷۲ تن فسفاته و نه هزار و ۸۴۹ تن پتاسه در انبارهای این شرکت و شهرستانهای استان ذخیره سازی شده است که این رقم در سال گذشته بیش از ۱۸ هزار و۴۰۵ بوده است.

وی خاطر نشان کرد: این استان با ظرفیت تولید بالای محصولات کشاورزی باید یکی از استانهای پر مصرف کود های کشاورزی باشدبنابراین از کشاورزان انتظار داریم از کود های فسفاته و‌پتاسه به همراه اوره به منظورافزایش عملکرد و‌ بهره وری محصولات کشاورزی استفاده کنند

انتهای پیام/

 

  • منبع خبر : گلستان رسا