استاندار گلستان گفت: منطقه آزاد اینچه برون پیشران اصلی توسعه و پیشرفت استان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان؛ علی محمد زنگانه شنبه سوم شهریور ماه در سومین قرارگاه خبری شهید همدانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خبرنگاران حلقه میانی بین مردم و حاکمیت هستند بطوری که نقش رسانه ها در توسعه استان و حکمرانی خوب بسیار ارزشمند بود.

استاندار گلستان افزود: در هفته دولت امسال یک هزار و ۹۱۳ پروژه و طرح با اعتبار ۱۶ هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان افتتاح و یا آغاز عملیات اجرایی دارند.

وی گفت:از این تعداد پروژه یک هزار و ۵۸۱ پروژه عمرانی با ۸ هزار و ۵۹۴ میلیارد تومان و ۱۲۷ طرح اقتصادی و اشتغالزایی با سرمایه‌گذاری ۴ هزار و ۱۴ میلیارد تومان افتتاح می شود و عملیات اجرایی ۲۰۲ پروژه عمرانی با اعتبار ۴ هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان و ۳ طرح اقتصادی و اشتغالزایی با ۱۱۸ میلیارد تومان آغاز می شود.

وی با اشاره به آماده شدن طرح جامع منطقه آزاد اینچه برون گلستان، افزود: طرح به شورای عالی مناطق آزاد ارجاع و زون بندی های لازم انجام شده و در هشت محور کسب و کار های منطقه آزاد اینچه برون بر اساس مزیت های نسبی و رقابتی منطقه‌ای تعریف شد.

وی در ادامه بیان کرد: در مرحله بعد نقشه منطقه تدقیق و اخذ کد گمرکی و هیات مدیره و مدیرعامل برای آن تعیین شد.

وی اضافه کرد: در ادامه تثبیت اراضی و صدور اسناد انجام شد و سعی بر این است که فرودگاه بین‌المللی گرگان و جزیره آشوراده به منطقه آزاد اینچه برون الحاق شود زیرا با الحاق فرودگاه ظرفیت ترانزیت هوایی هم ملحق می‌شود و تبادل کالا هم قوت می گیرد.

زنگانه تاکید کرد: با الحاق فرودگاه به منطقه آزاد گلستان به عنوان قطب ترانزیت هوایی ریلی و زمینی خواهد شد.

وی با اشاره به چشم انداز منطقه آزاد بیان کرد: ایجاد ۴۷ هزار شغل و استقرار یک هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی، بار ریلی به ۱۳.۷ میلیون تن و بار جاده ای به ۶.۳ میلیون تن برسد و زمینه جهش فوق‌العاده فراهم خواهد شد.

منطقه آزاد پیشران تحول و توسعه گلستان

وی خاطر نشان‌کرد: بر اساس توافق صورت گرفته با جمهوری ترکمنستان تلاش داریم منطقه آزاد ویژه اقتصادی مشترک تعریف تا هم افزایی و انگیزه بالایی شکل بگیرد و رشد تجاری شرق دریای خزر را افزایش دهیم چراکه منطقه آزاد پیشران اصلی تحول و توسعه استان محسوب می شود.

وی اضافه کرد: در بهترین ظرفیت فیزیکی استان، بهترین مکان در مسیر جاده ناهارخوران را در اختیار منطقه آزاد قرار دادیم.

وی گفت: به دنبال این هستیم جزیره آشوراده به عنوان بخش گردشگری ملحق به منطقه آزاد شود.

وی در خصوص توزیع تسهیلات ارزان گفت: در آنالیز به این موضوع رسیدیم که توزیع تسهیلات بصورت عادلانه نیست و دارای برخی انحرافات است.

وی با اشاره به اینکه در این مورد پیشگیری اصول کار قرار دارد، بیان کرد: به دلیل اینکه در بررسی ها مشخص شد که بیش از ۸۰ درصد تسهیلات و منابع به ۱۰ درصد افراد خاص تخصیص داده شده و بعضی از شهرستانهای محروم از این منابع محروم هستند و به سمت اطلاح فرآیند و رویه کار روی آوردیم.

وی گفت: براساس تعیین شاخصه از نظر تعیین رتبه فقر، ضریب توسعه، ظرفیت دانش بنیانسهم هر شهرستان مشخص شد و بی عدالتی در توزیع را از بین بردیم و برای هر پرونده تا سقف ۵ میلیارد براساس سهم بری و شاخص ها به فرماندار داده شد.

وی با اشاره به اینکه از استان‌های دیگر منابع به استان آوردیم بیان کرد: جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام از وزیر کشور منابع وارد استان شد .

وی همچنین اضافه کرد:  تسهیلات را تمرکز زدایی و تا سقف ۵ میلیارد در اختیار فرمانداران قرار گرفت و شاهد بهترین تخصیص فرمانداران به پروژه هایی روستا و تعاونی ها، ادای سهم دانش بنیان ها شدیم و نباید این رویه تمرکز زدایی از بین برود.

اجرای عدالت توام با پیشرفت و توسعه گلستان

وی به استقرار سامانه کد ملی برای شناسایی و بهره مندی افراد از خدمات دولتی اشاره کرد و گفت: با استفاده از این سامانه مشخص شد که افراد چقدر تسهیلات دریافت کردند و یکی از ابر بدهکاران بانکی که از همه منابع در یک دوره کوتاه بالای ۸۵۰ میلیارد تومان بصورت موردی اخذ کرده بود، استخراج شد و یک شرکت کوچک در آق قلا منتظر ۷ میلیارد باشد نتواند این تسهیلات را بگیرد و راکد مانده است.

استاندار گلستان در پایان گفت: هیچ پرونده ای برای تخصیص اعتبار در شورای برنامه ریزی معطل نمانده است.

انتهای پیام/

 

  • منبع خبر : گلستان رسا