مدیرکل بازرسی استان گلستان با اشاره به تهدیدات زیست محیطی شرکت «کانسار خزر» گفت: در گذشته اقداماتی جهت حفظ محیط زیست باید انجام می شد ولی در چندماه گذشته اقدامات امیدوارکننده و رضایت بخشی جهت حفظ محیط زیست انجام شده است.‌

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گلستان رسا؛ عبدالله آقا علیخانی در نشست خبری افزود: شرکت «کانسار خزر» مکلف شده است در بازه زمانی مشخص، گزارش پیشرفت به ما ارائه دهد.

به گفته وی؛ حفاظت از محیط زیست یک تکلیف همگانی و حتی مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می باشد.‌

وی تصریح کرد: براساس مکاتبات و نظرات رسمی سازمان انرژی اتمی پساب کارخانه «کانسار خزر» فاقد تشعشعات رادیواکتیو و پرتوزاست.

مدیرکل بازرسی استان گلستان یادآور شد: در حال حاضر اقدامات لازم برای تامین و واگذاری حدود ۳۰ هکتار اراضی مرتعی در دست اقدام است تا شرکت مذکور دستگاه‌های تبخیرساز مکانیکی خود را در این محدوده بارگذاری کند.

آقا علیخانی با اشاره به هزینه های هنگفت لایروبی برای نجات خلیج گرگان ادامه داد: برای نجات گرگان نباید صرفا به لایروبی بسنده کرد.

وی تاکید کرد: لایروبی صرفا خشکسالی مطلق را عقب خواهد انداخت و فرصتی برای اقدامات بعدی فراهم می‌سازد.‌

مدیرکل بازرسی استان گلستان اضافه کرد: اقدامات بعدی همچون پمپاژ، حق آبه، جلوگیری از تخلیه فاضلاب صنعتی در خلیج، سیاست های خارجی و … نیز همزمان با لایروبی باید پیگیری و انجام شود.

عبدالله آقاعلیخانی ادامه داد: از تخلفات عمدی مسئولان چشم پوشی نخواهید کرد و طی یک ماه آینده؛ احتمال برخورد با دو مدیر متخلف در حوزه مالی وجود دارد.

وی با اشاره به نقش رسانه در مبارزه با فساد خاطر نشان کرد: در کشورهای توسعه یافته؛ بسیار از تخلفات را رسانه ها و خبرنگاران کشف می کنند.‌

مدیرکل بازرسی استان گلستان اضافه کرد: از ظرفیت رسانه و فضای مجازی در استان استفاده کردیم و گزارش های منتشر شده در رسانه ها و فضای مجازی را پیگیری و در صورت لزوم برای دستگاه های مربوطه هشدار و یا تذکر صادر می کنیم.

آقاعلیخانی یادآور شد: درصدد هستیم هشدارهای عمومی و غیرمحرمانه را رسانه ای کنیم تا دستگاه های اجرایی حواس شان را بیشتر جمع کنند زیرا در معرض دید افکارعمومی و رسانه ها هستند و این فضا برای پیگیری رسانه ها از آن دستگاه خاص نیز فراهم می شود.

وی با اشاره به گزارشات مردمی در ارتباط با تخلفات دستگاه های اجرایی گفت: ۹۰ درصد گزارش های مردمی مستند و قابل پیگیری نیست بگونه ای که از هزار گزارش مردمی در شش ماه اول سالجاری نهصد گزارش غیرمستند و غیرقابل پیگیری بود.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا