رئیس اتاق بازرگانی گرگان از نا ترازی بانکی بین تولیدکنندگان این استان خبر داد و گفت: این موضوع یکی از موانع پیش روی تولیدکنندگان محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان؛ امیر یوسفی پنج شنبه ۱۱ مرداد ماه در نشست خبری اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی با رسانه ها اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به شعار رهبر انقلاب که سال جهش تولید و مشارکت مردم است، شرایط مطلوبی برای تولیدکنندگان وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گرگان افزود: تولید کننده با شرایط فعلی چطور موانع را کنار دهد، ما باید به دنبال رفع موانع باشیم نه اینکه هر روز یک مانع جدید سد راهش بگذاریم.

وی گفت: برای حل مشکل ناترازی ها سراغ تولید کننده می روند و یک سری از باید و نباید ها وضع می کنند.

وی به ناترازی برق، گاز، منابع پولی و بانکی اشاره کرد و گفت: وضعیت برق واحد صنعت گلستان ده درصد کشور است بطوری که بعضی از استانها ۵۰ درصد مصرف برقشان، برق واحد صنعتی است.

یوسفی ادامه داد: براساس تصمیمات کشوری سهمیه برق استانها براساس درآمد سرانه، تخصیص می یابد بطوری که درآمد سرانه گلستان کمتر از ۵۰ درصد سرانه کشوری است و سهمیه برق ما هم به تناسب درآمد محاسبه و در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گلستان استانی است که اقتصادش از کشاورزی می چرخد، بیان کرد: بخش کشاورزی هم شامل قطعی برق می شود و روزانه حدود ۴ تا ۵ ساعت قطعی دارد.

وی تصریح کرد: این موضوعاتی است که باید پیگیری شود، زیرا اگر مشکلات همچنان ادامه پیدا کند، از استانهایی مثل گلستان نباید توقع جهش تولید داشته باشیم.

وی همچنین عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات تولید کنندگان ناترازی منایع بانکی است بطوری که یک تولید کننده برای دریافت تسهیلات بالای ده میلیارد فراز و نشیب های زیادی را باید طی کند تا بتواند از منابع بانکی استفاده کند و این در حالی است که همان تولید کننده در شهر پایتخت یک حساب بانکی افتتاح و به راحتی ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت می کند.

وی یادآور  شد: برای حل مسائل نا خواسته فضایی ایجاد شده که سرمایه گذار را به خارج از استان سوق می دهد و این یک مانع بزرگ محسوب می‌شود و باید راه حل اساسی برای رفع آن اندیشید.

وی با اشاره به اینکه صادرات استان بر مبنای آمار و ارقام مرزهای خروجی تعریف میشود، عنوان کرد: صادرات ما نسبت به دو سال گذشته ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده است و بیشترین محصولاتی که از این استان صادر شده اقلامی از قبیل پسته، گوله آهنی، پلی استایرن، پنیر، خوراک آبزیان، ید، میله گرد، تخم مرغ، ورق پلاستیکی، آب آشامیدنی، رب گوجه فرنگی، کشمش و خرما اقلامی بوده که بیشترین صادرات را به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: بازار های هدف ما دو کشور قزاقستان و ترکمنستان هستند، که نمایشگاه‌های این دو کشور شرایط مطلوبی، برای بازرگانان ما بوجود می آورند.

وی گفت: برای حضور در نمایشگاهی که در کشور ترکمنستان برگزار میشود، شرکت شهرک های صنعتی گلستان منابعی را تامین کرده و اتاق بازرگانی گرگان هم در کنار فعالان بخش خصوصی حضور دارد.

وی اذعان داشت: ما در استانی قرار داریم که با کمترین هزینه حمل و نقل به بازارهای ترکمنستان دسترسی پیدا می‌کنیم و حضور در این نمایشگاه باعث ایجاد فضای ارتباطی بین فعالان و صادرات را فراهم می‌ کند.

وی با اشاره به محدودیت های صدور ویزا برای کشور ترکمنستان گفت: بازرگانان می توانند از این شرایط نمایشگاهی برای صدور ویزا و تجارت استفاده کنند و این مسیر، مسیر بسیار خوبی است.

وی به عضویت روسای اتاق ترکمنستان و قزاقستان در اتاق بازرگانی گلستان اشاره کرد و گفت: عضویت در اتاق مشترک یک مزیت برای ما است که ارتباطاتی را از این طریق رقم بزنیم تا مسیر تجارت بازرگانان را برای حضور در بازارها و نمایشگاه‌ها فراهم کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گرگان در پایان گفت: نمایشگاه قزاقستان آبان ماه در شهر آلماتی برگزار می‌شود و از آنجایی که ارتباطات خوبی با این کشور برقرار شده و پرواز گرگان به قزاقستان دایر است و به عنوان یک ظرفیت محسوب می شود و برای اینکه بتوانیم ارتباط خود را با کشور قزاقستان بیشتر کنیم به دنبال راههای دیگری هستیم.

انتهای پیام/

 

  • منبع خبر : گلستان رسا