یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ بیان واقعی رخدادها و رویدادهای پیرامون میتواند منشا و منبع تولید خبر باشد،بیان واقع گرایانه به رویدادها و انعکاس مناسب آن به مخاطبان به هر وسیله ای را خبر و کسی است که با ذوق و استعداد شخصی اش به تهیه،جمع آوری،تنظیم و انتقال خبر با وسایل ارتباط جمعی به مخاطبان منعکس می کند ، می توان خبرنگار نامید.

روایت گری از رویدادها و انعکاس مطلوب آن به مخاطبان به وسیله وسایل ارتباط جمعی را خبر تعریف می شود.

با این تعریف هر کس و در هر جایگاه عنوان می‌تواند خبرنگار پیرامون خود باشد.

خبرنگاری اگر چه در زمره مشاغل تخصصی و سخت به شمار می‌رود در عام کلام همه افراد جامعه را شامل می‌شود همینکه اولین گفتمان هر جمع و گروهی واژه ” چه خبر ” طرح می‌شود،اهمیت خبر و خبرنگار به عنوان منعکس کننده روایت یا رویداد بیش از پیش به چشم می آید.

از این سو خبرنگار به معنای خاص صنفی و شغلی دارای ویژگی های خاص می باشد که؛ مهمترین ویژگیهای خبرنگار”ذوق و استعداد، داشتن عشق و علاقه، هنر واژه گزینی، هنر سوژه یابی، سرعت و دقت در انتقال خبر، مطالبه گری و حق جویی، اطمینان از صحت و درستی خبر، جسارت و شجاعت در بیان واقع گویی و اطلاعات کافی و علمی از آن رویداد را میتوان از مهمترین ویژگیهای یک خبرنگار نام برد.

ضرورتهای رسانه ای امروز جامعه آنچه که مسئولیت رسانه ها را در این مقطع حساس زمانی بیشتر از همیشه مهم می کند؛ تلاش برای بیان واقعی خدمات و عملکرد دستگاهها  به جامعه با نگاه مقایسه ای و تحلیلی در مقایسه گذشته است و مهمتر از آن امید دهی جامعه به فردای بهتر،  ایجاد فرصت و معرفی ظرفیت ها برای توانمندسازی اقتصادی جامعه از مسئولیت های مهم بر عهده اصحاب رسانه بویژه خبرنگاران می باشد.

واقع گویی مشکلات و آسیب‌های واقعی جامعه با رویکرد انعکاس دقیق آن به دستگاههای متولی برای رفع مشکل و زیبنده تر از آن باز گویی اقدامات مسئولان در رفع مشکلات مطروحه به عنوان رسانه مطالبه گر اجتماعی میتوان اثرگذار باشد.

تعامل و هم افزایی رسانه ها ما بر این باوریم که همه رسانه ها دارای نقش و کارکرد واحدی هستند آنهم بیان واقع از رویدادها،آنچه که تمایز فعالیت رسانه ای را نشانگر خواهد بود حیطه موضوعی و جغرافیایی فعالیت رسانه هاست.

لذا با توجه به نقش و مسئولیت رسالتی همه رسانه ها از مکتوب،مجازی،دیداری و شنیداری و غیره تعامل، تفاهم و فعالیت همسویی در موضوع عمومی جامعه بیان مشکلات عمومی و مطالبه گری و حفظ ارزشها، آرمانهای و اصول اصلی کشور در تمامیت ارضی،استقلال و عزت و اقتدار کشور می باشد.

از این سو مردم نیز رسانه را از خود می دانند و عملاً چشم و گوش جامعه به حساب می آیند.

با این تفاصیل، خبرنگار باید قشری از متن مردم و برای مردم باشد و همه تلاش خود را برای بودن با مردم بکار گیرد.

اگر اینگونه باشد حرف، بیان و مطالب ما به عنوان خبرنگار و اهل رسانه در دل و جان مردم اثرگذار می باشد و تا زمانیکه فعالیت و عملکرد خود را برای سعادت جامعه ببینیم مؤثر خواهد بود و جامعه هم پذیرنده آن خواهند بود.

خبرنگاران و اصحاب رسانه عملا پیوندی مستحکم بین مردم، جامعه و مسئولان ایجاد می نمایند و در واقع چشمان بینا و گوشهای شنوا جامعه باشند و زبان گویا برای مسئولان در رفع مشکلات اجتماعی می باشند.

خبرنگار باید مشکلات جامعه و آسیب های آن را از آن خود بداند تا با این بینش برای آن مشکل بگوید و بنویسد تا اثرگذاری داشته باشد و نگاه حاکمیتی و بالاسری نداشته باشد که آنوقت تعبیری دیگر از جامعه بخود خواهد گرفت

با این تعابیر و نگاه شغلی و صنفی حال آیا همه مردم جامعه نمی توانند خبرنگار پیرامونی خود باشند؟

آیا همه رویدادها و اتفاقات پیرامونی نمی‌تواند خود یک خبر برای گروهی از جامعه باشد؟ پس همه جامعه می‌توانند هم خبر ساز باشند و هم خبرنگار

از این حیث روز خبرنگار متعلق به همه آحاد جامعه می باشد و شایسته است به کل مردم عزیز این روز را تبریک گفته و گرامی داشته شود.

لیکن به طور اخص به فعالین حوزه خبر و رسانه ( مطبوعات ،خبرگزاری‌ها، صدا و سیما ،سایتها و پایگاه‌های خبری و درگاه‌ها و شبکه های اجتماعی ) روز خبرنگار را تبریک عرض نموده و آرزوی موفقیت و عزت نمائیم.

<<خبرنگاران روزتان مبارک>>

  • منبع خبر : گلستان رسا