رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان گفت: دولت چهاردهم باید به مطالبات خانواده کشاورزی استان توجه ویژه ای کند زیرا گلستان نقش تعیین‌کننده در بخش کشاورزی دارد.

به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان؛ هامان هاشمی پنج شنبه چهارم مرداد ماه در میزگرد تخصصی خبری کمیسیون کشاورزی اتاق، بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با محوریت چالش های بخش کشاورزی استان و توصیه ها به دولت چهاردهم اظهار کرد؛ دولت چهاردهم در برنامه های وزارتخانه باید نقش آفرینی جدی برای این استان داشته باشد، زیرا گلستان نقش تعیین کننده در بخش کشاورزی دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان افزود: امروز در بخش کشاورزی اگر تصمیمی در سطح ملی اتخاذ می شود مستلزم آن است که صدای خانواده کشاورزی بلند تر و توجه ویژه ای به فعالان کشاورزی این استان شود.

وی با اشاره به اشکالاتی که در کنار تحریم های خارجی وجود دارد، گفت: تصمیمات درون کشوری هم باعث ایجاد تحریم های داخلی می شود که متاسفانه نقش بسزا و سایه بلندتری بر سر خانواده کشاورزی دارد.

وی گفت: یکی از چالش‌هایی که در بخش کشاورزی وجود دارد در حوزه لجستیک کشاورزی است که در زمان برداشت محصولات کشاورزی بیشتر به چشم می‌خورد.

هاشمی تصریح کرد: حوزه گردشگری هم مانند بخش های دیگر با چالش هایی روبرو است اما در حال حاضر بهترین گزینه برای افزایش سرانه درآمد در استان  حوزه گردشگری است.

وی عنوان کرد: انتظار می‌رود دولت چهاردهم در سریع ترین زمان ممکن راهی برای حل مشکلات پیدا کند و از آنجایی که تغییر رویه دولت در بخش کشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است لذا باید توجه ویژه ای به رفع تعهد ارزی و یکسان‌سازی ارز داشته باشد.

وی همچنین اضافه کرد: حذف قیمت گذاری دستوری یکی از مواردی است که در یکسان سازی نقش بسزایی دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه دولت تعیین کننده همه امور است، بیان کرد: برای فعالیت در بخش خصوصی و بهره وری، تنها آیتم قیمت است که از طریق تولید با کیفیت و برند سازی متفاوت، میسر خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان گفت: بخش خصوصی در هیچ نقطه ای از تولید نمی تواند نقش آفرینی کند زیرا در تامین مواد اولیه، هزینه های مرتبط با نیروی انسانی، عرصه، انرژی اختیاری ندارد و این قیمت گذاری دستوری یک چالش جدی برای همه بخش‌ها محسوب می شود.

وی حذف تصمیمات خلق‌الساعه را یکی دیگر از مطالبات فعالان تولید دانست و گفت: هر کشور برای ارائه محصولات خود در بازار یک سری پروتکل ها را وضع میکند و برای ورود به بازار جهانی فارغ از مشکلات مرتبط با تحریم و مشکلات بین المللی باید وارد قراردادهای بلند مدت شوید.

وی اضافه کرد: قیمت گذاری نا متعارف باعث می‌شود سرنوشت اقتصادی یک فعال متوقف گردد.

وی با اشاره به تکنولوژی و مکانیزاسیون که از دیگر مطالبات مهم بخش کشاورزی شمار می رود، گفت:  با پیشرفت علم نمی‌توان جنگید و لازمه تولید تکنولوژی است لذا اگر می‌خواهیم بهره‌وری و رقابت اقتصادی تقویت شود، باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : گلستان رسا