رئیس پلیس راهور گلستان گفت: نیمی از از حوادث رانندگی مربوط به موتور سیکلت سواران است.

به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان؛ عباس مهاجر بسطامی سه شنبه ۲۹ خرداد ماه در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: حدود دو هزار موتور سیکلت سوار در استان گلستان طی ده ساله گذشته فوت و ۳۵ هزار نفر دچار مصدومیت شدند که تمامی آنها در رده سنی ۱۵ تا ۴۵ سال هستند بطوری که ۵۰ درصد از افراد مصدوم شده در تصادفات موتور سیکلت سوار و ترک نشین آن بودند.

رئیس پلیس راهور گلستان با توجه به رده سنی جوانان که بیشتر راکب هستند، افزود: با بی احتیاطی و عدم رعایت قانون نیروی مولد و آینده ساز مملکت به راحتی در تصادفات جان خود را از دست می‌دهد یا مصدوم می‌شوند.

وی گفت: پلیس راهور برای کاهش آسیب های رانندگی مخصوصا موتور سواران، طرح صدور گواهینامه آسان وضع کرده یعنی ظرف مدت دو روز گواهینامه موتور صادر می‌شود و هیچ موتور سواری دیگر دغدغه گواهینامه نخواهد داشت.

بسطامی در ادامه بیان کرد: از ۲۰۰ هزار موتور سیکلت در استان گلستان حدود ۱۸۵ هزار موتور پلاک ملی دریافت کردند و برخی از آنها هم فاقد پلاک هستند که پلیس با آنها برخورد قانونی می کند.

وی با تاکید براینکه پلیس مسئول تصادفات نیست بلکه مسئول رسیدگی به تصادفات است، بیان کرد: ۳۲ دستگاه در حوزه راهنمایی و رانندگی دخیل هستند از نقش خانواده گرفته تا فرد موتور سیکلت سوار و دستگاههای مرتبط با این حوزه که آیا وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند.

رئیس پلیس راهور گلستان خاطر نشان‌کرد: پلیس به اندازه ظرفیت و توان خود با موتور سیکلت سواران متخلف برخورد می کند و نمونه بارز آن توقیف موتورسیکلت های فاقد پلاک و متخلف در پارکینگ راهنمایی است.

وی تصریح کرد: گلستان اولین استانی است که با هماهنگی مقامات قضایی موتور سیکلت های فاقد( پلاک،شماره بدنه، شماره موتور) را ترخیص نمی کند و آنها را اسقاط می کند.

وی تاکید کرد: اگر کسی قصد خرید یا فروش موتور سیکلتی را دارد باید موتوری انتخاب کند که شماره بدنه و شماره موتور داشته باشد، زیرا در غیر اینصورت اگر به هر دلیلی توقیف شود دیگر از پارکینگ ترخیص نخواهد شد و اسقاط می شود.

بسطامی در رابطه با قانون موتور های سنگین در کشور گفت: موتورهای ۲۵۰ سی سی به بالا در کشور پلاک نمی شود و آخرین موتوری که تا به امروز پلاک شده موتور ۲۴۹ سی سی بوده و موتور ۲۵۰ به بالا قاچاق محسوب می شود که در صورت توقیف به فرد بازگردانده نمی شود.

وی گفت: یکی از عوامل افزایش جرائم راهنمایی و رانندگی، اقدامات بازدارنده است که باعث می شود افراد قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت و نقش بسزایی در کاهش جرائم دارد.

وی با توجه به آمار افزایشی تصادفات در گلستان نسبت به گذشته، گفت: متاسفانه بازهم موتورسیکلت رکورد دار این حوزه شد و امیدواریم مردم قوانین را رعایت کنند تا شاهد آسیب کمتری باشیم.

وی تاکید کرد: پلیس در راستای وظایف خود، خیلی از موضوعات از قبیل رفع نقاط حادثه خیز، اجرای قوانین و مقررات، تذکر در چارچوب قوانین به دستگاههای دیگر را پیگیری می کند.

رئیس پلیس راهور گلستان پایان گفت: رسانه ها با انعکاس کم و کاستی ها می توانند نقش مهمی در کاهش تصادفات، مصدومان و مرگ و میر داشته باشند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : گلستان رسا