رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی از آموزش مرشدی ۸ هزار نوجوان و دانش‌آموز در قالب طرح شهید طوقانی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان؛ مهر علی باران چشمه دوشنبه یکم مرداد ماه در مجمع انتخاباتی ورزشهای زورخانه ای و کشتی پهلوانی استلن گلستان اظهار کرد: ورزش زورخانه ای یک ورزش اصیل ایرانی است بطوری که ۷۰۰ سال پیش، «پوریای‌ولی» از اهالی خوارزم، زورخانه‌ها را به شکل امروزی درآورده‌ و این ورزش در ایران تاریخی بسیار کهن‌ دارد و نام‌های بزرگی همچون غلامرضا تختی، حسن رزاق را می‌توان در آن دید، زیرا کارهای جوانمردانه ای انجام دادند که در تاریخ ثبت شده و درس مردانگی آموختند.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با تاکید بر امر رهبر معظم برای ترویج این ورزش افزود: برای اینکه همه دنیا بدانند که ورزش زورخانه ای یک ورزش ملی، اصیل و متعلق به ایران است، باید در تمامی رویدادهای ملی و بین المللی لحظاتی به این ورزش اختصاص داده شود.

وی گفت: گسترش این ورزش و انتقال آن به نسل های آینده مثل نگهداری از میراث گذشتگان محسوب می شود.

باران چشمه در ادامه بیان کرد: طی مذاکره با وزیر آموزش و پرورش مقرر شد برای فرهنگ سازی و آشنایی دانش آموزان با این رشته ورزشی، اعتبار مناسبی در اختیار استان ها قرار داده شود که یکی از راه‌های توسعه ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی اجرای کامل طرح شهید «طوقانی» یا همان آموزش و تربیت مرشدهای نوجوان است که در آموزش و پرورش انجام می‌شود.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: در این طرح  هشت هزار نوجوان و دانش‌آموز در قالب طرح شهید طوقانی آموزش مرشدی

وی افزود:  این طرح ویژه دانش‌آموزان پایه‌ چهارم تا ششم ابتدایی است که سال گذشته  حدود هشت هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز آموزش دیدند.

و پهلوانی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم این ورزش ماندگار شود باید از سنین پایین یعنی از سنین پایین و نوجوان شروع به آموزش کنیم.

وی خاطر نشان کرد: همه عوامل دست اندر کار باید دست به دست هم بدهند تا ورزش پهلوانی و زورخانه ای که میراث گذشتگان و متعلق به این آب و خاک است را حفظ و ترویج دهیم تا کشورهای دیگر نتوانند آن را بنام خود تمام کنند.

وی از کمبود ورزشکاران حرفه ای در این رشته گلایه کرد و گفت: این ورزش حدود ۵۰ هزار بیمه شده دارد و این آمار  ایده آل  ما نیست و این در حالی است که رشته های نو پا ده ها برابر ورزشکار دارند و باید تمام تلاش خود را برای هدف‌گذاری اصلی که  رسیدن به ۴۰۰ هزار ورزشکار و مرشد تا سال ۱۴۱۰ است، به کار ببریم.

وی در ادامه ضافه کرد: گلستان دارای ظرفیت های بالایی در ورزش پهلوانی است اما در این رشته ورزشی وضعیت خوبی ندارد.

باران چشمه خاطر نشان کرد:  در گذشته نسبت به این ورزش بی مهری شد اما دوست سیزدهم خیلی کمک کرد که نمونه بارز این کمک ها اجرای حرکات ورزشی در حسینیه امام خمینی بود.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در پایان گفت:هیچ مشکلی برای برگزاری دوره های آموزشی، تربیت مربی، و میزبانی در گلستان وجود ندارد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : گلستان رسا