عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان گفت: قیمت گذاری دستوری مانع از طبقه بندی کیفی می شود و امیدواریم دولت چهاردهم به مشکلات تولید کنندگان رسیدگی کند.

به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان: رضا مبصری در نشست خبری با رسانه ها اظهار کرد: قیمت گذاری دستوری یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان است، زیرا بدون توجه به کیفیت محصولات قیمت گذاری می‌شوند و از گزینه هایی است که در سرمایه گذاری دخالت دارد و باید ابهام آن حل شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان افزود: در این روش به غیر از گندم، جو، سویا، کلزا حتی برای شیر و گوشت مرغ هم به همین گونه قیمت‌گذاری می‌شود و مانع از طبقه بندی کیفی و خرید براساس ارزش واقعی می‌شود.

وی با اشاره به وجود قیمت گذاری دستوری در صنعت اختصاصی گوشت مرغ، گفت: از شهریور ماه ۱۴۰۲ دستورالعمل کیفی سه گرید a ,e ,aپلاس از سازمان دامپزشکی کشور صادرشد، از طرفی تولید گرید a پلاس هزینه بالا تر و محصول کمتری دارد و از نظر کیفی بالا و نیازمند سرمایه گذاری و تکنولوژی است، اما قیمت گذاری دستوری مانع از این سرمایه گذاری می شود زیرا مرغ براساس مرغ بودن قیمت گذاری شده است.

وی گفت: چرا ما به دنبال تولید مرغ با گریدهای بالاتر مثل مرغ سبز و مرغ ارگانیک نیستیم چون قیمتها به صرفه نیست و بازهم همان موضوع قیمت گذاری دستوری بدون در نظر گرفتن کیفیت است.

مبصری تصریح کرد: این موارد از مشکلات پایه است و بعد از حل آن باید در مسیر سرمایه گذاری درست هدایت شود که لازمه آن آموزش نیرو ها در سطوح مختلف و آماده سازی زیرساختها است و برخی از کمبودها به اتاق مربوط میشود اما زیر ساخت های اصلی را باید دولت آماده کند.

وی با اشاره به ناترازی برق گفت: برای جبران ناترازی باید به حالت عرضه متعارف برسیم و هر قیمتی که اعلام شد، صرف سرمایه گذاری شود زیرا در سال ۱۰۰ میلیارد دلار سوبسید سوخت فسیلی در بخش برق است که می توان با آن چند نیروگاه برق ساخت و اگر سرمایه گذاری نشود در بخش انرژی کم می آوریم و با قطعی برق مواجهه می شویم.

وی با اشاره به افزایش قیمت سیمان گفت: قطعی های برق، باعث کاهش تولید سیمان شده نه بخاطر صادرات و همین کمبود باعث افزایش قیمت شده است.

وی یادآور شد: قطعی برق باعث می‌شود که تمام هزینه های ثابت پرداخت، اما محصول کمتری تولید شود و با کمبود مواجهه هستیم، امروز موضوع سیمان است و ممکن است که در آینده نزدیک در مورد فولاد ، میله گرد و سایر صنایع باشد.

مبصری تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری فقط یک عبارت نیست و باعث فرار نیروی کار، ایجاد مشکلات برای صنایع و دولت، عدم سرمایه گذاری، ناترازی ها، کاهش تولید و درآمد سرانه می‌شود.

وی گفت: وظیفه ما در اتاق بازرگانی مستشاری است و پایش فضای کسب و کار و پیگیری امورات صنفی در حیطه وظایف ما است.

وی همچنین گفت: اقتصاد دستوری، قیمت گذاری دستوری، دست زدن به قیمت های نسبی، خلاف تئوری های عمومی اقتصاد است.

وی خاطر نشان‌کرد: برای منطقه آزاد اینچه برون ۵۷۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری لازم است که ۲۲۰ هزار میلیارد ریال آن برعهده دولت است و ما بقی سرمایه گذاری بخش خصوصی است و دولت باید زیرساختهای لازم را برای ورود سرمایه گذاران آماده کند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان گفت: در مناظرات مربوط به ریاست جمهوری مرتب تاکید بر اصلاحات ساختاری بود و در نخستین حضور رسمی آقای پزشکیان در اتاق بازرگانی گرگان، رئیس مرکز پژوهش ها عمده مشکلات بخش اتاق بازرگانی، اقتصاد، حمل و نقل، را مطرح کردند و امیدواریم دولت چهاردهم این مشکلات را حل کند.

انتهای پیام/

 

 

  • منبع خبر : گلستان رسا