عضو هیئت مشورتی استاندار گلستان به استفاده از آب دریا به عنوان مطمئن ترین روش آبزی پروری در گلستان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ سید محسن حسینی در دیدار با مدیر کل شیلات استان در خصوص اهمیت مدیریت یکپارچه منابع آب در استان گلستان اظهار کرد: هماهنگی دستگاه های مختلفی که با آب سروکار دارند و از آب تاثیر می گیرند و بر آن تاثیر می گذارند، بسیار موضوع مهمی است.

عضو هیئت مشورتی استاندار افزود: سرچشمه های مختلفی در استان وجود دارد که در پایاب آنها پرورش ماهیان سردابی و ماهیان خاویاری در حال انجام است و همچنین حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش پرورش ماهیان گرمابی در نقاط مختلف استان مورد استفاده قرار می گیرد.

حسینی اضافه کرد: آبزی پروری در کمیت آب تاثیر گذار است زیرا بخشی از آب ذخیره می شود تا ماهیان گرمابی پرورش داده شود و با توجه به اینکه بخشی از آب ذخیره شده تبخیر و املاح آن تغلیظ می شود از طرفی در کیفیت آب هم اثر بخش است.

عضو هیئت مشورتی استاندار افزود: استفاده توامان از آب چاه ها در حین انتقال، قبل از مصرف در بخش کشاورزی و در حد فاصل چاه و مزرعه برای پرورش ماهی با لحاظ حجم مجاز مصرف، بهره وری آب را افزایش می دهد.

حسینی تصریح کرد: استفاده بهینه از آب دریاچه برای پرورش میگو و پرورش ماهی در قفس در دریای خزر و مشکلات خلیج گرگان بسیار مهم است که در مدیریت یکپارچه منابع آب باید به آن توجه شود.

مدیر کل شیلات استان هم در این نشست گفت: با توجه به خشکسالی های متعدد که در استان رخ داده، تا جایی که امکان دارد باید پرورش ماهیان سردابی که از آب عبوری استفاده می کنند را بیشتر توسعه داد و از آب دریا در آبزی پروری استفاده شود زیرا آب دریا باقی می ماند و متصل به خشکسالی و  ترسالی نیست.

اسماعیل جباری افزود: توسعه ۱۰ هزار هکتاری میگو و ۲۰۰ هکتار پرورش ماهیان خاویاری در ساحل با استفاده از آب دریا و همچنین پرورش ماهی در قفس از موضوعاتی است که در استان در حال توسعه است.‌

وی بیان کرد: استفاده از آب رودخانه ها باید به نحوی باشد که به لحاظ اقتصادی مشکلی نداشته باشد ضمن اینکه کیفیت آب را هم دچار مشکل نکند.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا