نخستین نشست تخصصی توسعه دریا محور با رویکرد شیلاتی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان؛ نخستین نشست تخصصی توسعه دریا محور با رویکرد شیلاتی چهارشنبه، سی‌ام خرداد ماه با حضور جباری مدیرکل شیلات استان گلستان، دکتر شتائی رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان،شریف روحانی قائم مقام موسسه تحقیقات شیلات کشور، نادری مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران و تعدادی از اعضای هیئت علمی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

 این نشست با محورهای صید و صیادی، نقش و اهمیت بنادر ماهیگیری، توسعه صنعت میگو، پرورش آبزیان در قفس، خلیج گرگان، ماهیان خاویاری، فرآوری محصولات دریایی، توریسم دریایی و آلودگی منابع دریایی برگزار شد.

مدیرکل سازمان شیلات کشور در ادامه این نشست اظهار کرد: کشور ایران در بحث توسعه دریامحور دارای پتانسیل‌های است که می‌تواند ایران را از سایر کشورها متمایز کند.

 نادری افزود: براساس آمارهای رسمی، میزان برداشت آبزیان در کشور مقدار ۷۵۱ هزار تن است که ۲۰۰ هزار تن آن مربوط به صیدگاه‌های فراساحلی است.

وی از ارزش تجارت آبزیان کشور به میزان ۶۵۰ میلیون دلار با سرانه ۱۴/۱ کیلوگرم در سال، از عرضه آبزیان خبر داد و گفت: جایگاه تولیدات شیلاتی کشور در آسیا و غرب آسیا مناسب بوده و دارای رتبه ۱۲ در کل تولیدات شیلاتی، رتبه ۱۲ در صید آبزیان و رتبه ۱۷ در آبزی‌پروری در آسیا می‌باشد.

 واثقی مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در این نشست گفت: گلستان به عنوان یکی از استان‌های مطرح کشور در بحث صید، صیادی و شیلات است و  با توجه به فعالیت در حوزه پرورش آبزیان از جمله ماهیان خاویاری و میگو و همچنین پرورش ماهی در قفس نقش موثری در اقتصاد دریامحور در کشور داشته است.

 مهندس واثقی وجود گمرک، بنادر، راه‌آهن، کریدور شمال به جنوب و وجود منطقه آزاد در استان را از جمله ظرفیت‌های مناسبی دانست که می‌تواند حوزه اقتصاد دریامحور کشور را ارتقا بخشد.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در پایان گفت: بهره‌مندی از ظرفیت متخصصین شیلاتی حاضر در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در راستای توسعه اقتصاد دریامحور تأکید می شود.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : گلستان رسا