مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان از برگزاری اولین کارگاه روشهای نمونه برداری، انبارداری، پارت چینی و نگهداری انواع کود های شیمیایی در موسسه مرکز تحقیقات پنبه کشور در گلستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان؛ سید صمد ضیائی یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در اولین کارگاه روشهای نمونه برداری، انبارداری، پارت چینی و نگهداری انواع کود های شیمیایی در موسسه مرکز تحقیقات پنبه برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۸۰ نفر از کارگزاران بخش خصوصی و تعاونی شرکت خدماتی حمایتی که در زمینه تهیه، تامین و توزیع کود های شیمیایی در سطح ۱۴ شهرستان استان گلستان فعال هستند در این کارگاه شرکت کردند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود: هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی کارگزاران با روش‌های نوین انبارداری، نگهداری کودهای شیمیایی و خصوصا نمونه برداری است که اهمیت زیادی دارد.

وی در خصوص کودهایی که از مبادی استان وارد می‌شود، بیان کرد: هر پارتی که وارد استان می شود باید نمونه برداری و نمونه باید به مرکز مطالعات کاربردی ارسال و بعد از تایید نمونه، اجازه توزیع صادر می‌شود.

ضیایی با اشاره به وضعیت خوب کود در استان گفت: از نظر توزیع کود رتبه دوم در کشور را کسب کردیم بطوری که در سال ۱۴۰۲، ۱۵۴ هزار و ۵۰۰ تن انواع کودهای شیمیایی ‌و در سال ۱۴۰۱،حدود ۱۷۶ هزار و ۶۰۰ تن توزیع شده که طی سی سال اخیر رقم بی سابقه ای بوده و برای امسال توزیع حدود ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ تن برنامه سالانه سهمیه شرکت خدماتی استان گلستان است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه گلستان بصورت زراعت گندم بنیان محسوب می‌شود و بطور متوسط ۹ تا ۱۱ درصد گندم کشور را تامین می کند فقط ۶/۵ درصد کود یارانه ای تحویل می‌گیرد لذا درخواست افزایش سهیمه بالای ۲۰۰ هزار تن را دادیم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به کارشناسی محصولات زراعی، باغی و محصولات شیلاتی، برای تولید خوب در استان حدود ۲۵۵ هزار تن انواع کودهای یارانه ای نیاز است لذا در خواست افزایش سهمیه بالای ۲۰۰ هزار تن کردیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۳۵ کارگزاری در گلستان اعم از خصوصی و دولتی فعالیت دارند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی گلستان در پایان با اشاره به کارمزد کمی که در کارگزاری بخش خصوصی وجود دارد، گفت: بیش از ۸۰ درصد کار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را کارگزارن بخش خصوصی انجام می دهند که در تلاش هستیم این کارمزد را در سال جاری به ۷ یا ۹ درصد برسانیم.

انتهای پیام

 

 

  • منبع خبر : گلستان رسا