مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: یکی از مزیت های این استان با توجه به همجواری با کشورهای آستانه میانه و عضویت در پیمان های منطقه ای، تجارت خارجی است که از ابتدای دولت سیزدهم برای توسعه این بخش تدابیر لازم تدوین شده است.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ درویش علی حسن‌زاده اظهار کرد : یکی از مزیت‌های استان گلستان با توجه به همجواری با کشورهای آسیای میانه و عضویت ایران در پیمان‌های منطقه‌ای مانند اتحادیه اوراسیا، سازمان همکاری‌های شانگهای و قرارگیری در کریدور شرق دریای خزر، تجارت خارجی است که از ابتدای دولت سیزدهم برای توسعه این بخش برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: محصولات و تولیدات گلستان در حال حاضر به حدود ۳۰ کشور صادر می‌شود و کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و عراق مهم‌ترین و بزرگترین شرکای تجاری این استان هستند.

وی گفت: میزان صادرات استان در سال گذشته نسبت به قبل‌ با رشد حدود ۴۹ درصدی همراه بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: در سال گذشته ۷۱۱ هزار تن کالا به ارزش ۳۵۶ میلیون دلار توسط تجار و بازرگانان گلستانی صادر شده است که از این میزان صادرات از نظر وزنی ۴۹ درصد و ارزش دلاری ۴۸ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ بوده است.

حسن‌زاده خاطر نشان‌کرد: محصولات پلاستیکی، آهن آلات، سیمان، محصولات شیمیایی، مصالح ساختمانی، لبنیات، خوراک آبزیان، تخم مرغ، مواد شوینده، مواد غذایی، میوه و صیفی جات، رب گوجه فرنگی و غیره از جمله اقلام عمده صادراتی استان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به واردات مواد اولیه موردنیاز صنایع، ماشین‌آلات و برخی از اقلام موردنیاز دیگر گفت: در سال گذشته همچنین ۱۵۴ هزار دلار کالا شامل روغن خام سویا، فوتس اویل، کک نفتی، جو، روغن خام ذرت، پارچه، مولد برق، پنبه حلاجی نشده، محصولات شیمیایی، دانه کلزا، ماشین آلات، راکتور پلیمرازسیون و غیره از طریق گمرکات استان وارد استان شده است.

انتهای پیام/

 

 

  • منبع خبر : گلستان رسا