رئیس منابع طبیعی آزادشهر از نتیجه بیش از ۵ سال فعالیت پروژه ترسیب کربن در منطقه چشمه ساران در سال جهش تولید با مشارکت مردم خبر داد.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ رضا عجم نوروزی اظهار کرد؛ برداشت گل محمدی از گلستانهای روستای وامنان در سطح ۲۵ هکتار آغاز شد.

رئیس منابع طبیعی آزادشهر افزود: پروژه ترسیب کربن از سال ۱۳۹۳ در منطقه چشمه ساران بصورت پایلوت در شش روستای هدف تیل آباد، خوشییلاق، کاشیدار، نراب، وامنان و سیب چال آغاز شد.

وی در ادامه بیان کرد: هدف از اجرای این پروژه توانمندسازی جوامع محلی و کاهش وابستگی مردم به منابع طبیعی بود که در همین خصوص تغییر الگوی کشت در اراضی کم بازده در برنامه پروژه قرار گرفت که علاوه بر توزیع نهال های مثمر جهت احداث باغ در اراضی شیب دار شامل گیلاس، آلبالو، سیب، گلابی، به، گردو، زرشک و … اقداماتی در زمینه توسعه گیاهان دارویی هم انجام شد که در همین راستا از سال ۱۳۹۴ تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار اصله نهال گل محمدی در بین جوامع محلی منطقه توزیع و کشت شد.

نوروزی بیان کرد: اکنون که در سال جهش تولید با مشارکت مردم هستیم در سطحی بالغ بر ۲۵ هکتار گلستان محمدی در منطقه با مشارکت مردم ایجاد و در حدود ۱۸ هکتار باروری و در حال برداشت محصول هستند.

وی تصریح کرد: توان تولید گلاب در روستای وامنان افزایش یافته که نصب دستگاهی با ظرفیت یک تن گلاب نیاز است، تا گل محمدی بیشتری تولید شود،

رئیس منابع طبیعی آزادشهر در پایان گفت: خوشبختانه برای تامین نیاز این دستگاه از روستاهای اقماری و حتی استانهای همجوار سمنان و خراسان شمالی تامین گل صورت میگیرد که این موضوع باعث اشتغال جوانان و کوچ معکوس در منطقه می شود.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : گلستان رسا