مدیر کل بیمه سلامت استان گلستان: بیماران خاص با نشاندار شدن در صندوق بیماران خاص و صعب العلاج از بسته حمایتی این صندوق بهره مند خواهند شد‌.

به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان؛ سید محمد حسینی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن گرامیداشت روز بیماری های خاص و صعب العلاج اظهار کرد: براساس آخرین آمار بیش یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از استان گلستان تحت پوشش بیمه بیمه سلامت هستند.

مدیر کل بیمه سلامت استان گلستان افزود: در دولت سیزدهم ۱۰۷ بیماری در قالب بسته بیماران خاص و صعب العلاج شناسایی شده که بیماری سرطان هم یکی از این ۱۰۷ بیماری است که تنوع بسیار زیادی دارد.

وی گفت: در گذشته فقط پنج بیماری تالاسمی، هموفیلی، دیالیز، پیوند کلیه و ام اس جزو بیماری های خاص شناسایی شده بود و بقیه بیماران از قبیل دیابت، سرطان و انواع و اقسام بیماری های سخت جایگاهی در بیمه سلامت نداشتند و با اعتراض خیلی از بیماران مواجه بودیم.

وی در ادامه بیان کرد: در آن برهه از زمان مدیر عامل بیمه سلامت در سطح کشور همزمان به عنوان مدیرعامل صندوق بیماران خاص و صعب العلاج هم شناسایی شد و اعتبار خوبی از سمت مجلس و دولت به این صندوق تخصیص داده شد.

حسینی گفت: در این صندوق ۱۰۷ بیماری به عنوان بیماری خاص و صعب العلاج شناسایی شده و افراد می توانند با مراجعه به سایت بیمه سلامت، بیماری خود را جستجو و آن را نشاندار کنند.

وی تاکید کرد: بیماران خاص با نشاندار شدن می توانند از بسته ۱۰۷ بیماری خاص و صعب العلاج بهره مند شود.

وی در خصوص طریقه نشاندار شدن در سایت بیمه سلامت گفت: بیماران میتوانند با مراجعه به سایت بیمه سلامت و وارد کردن کد ملی، بیماری خود را پیدا کنند و آن را علامت بزنند و یا از طریق سر شماره *۱۶۶۶# و یا از طریق مراجعه حضوری به سازمان بیمه سلامت( با همراه داشتن تاییدیه پزشک تحت نظر ) شناسایی شوند.

مدیر کل بیمه سلامت استان گلستان گفت: در حال حاضر در استان گلستان ۳۰ هزار و ۹۳۸ نفر در سال گذشته نشاندار شده اند که این تعداد همه افراد بیمار را شامل نمیشود، بر طبق برآورد کارشناسان بیمه حداقل ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به هریک از این ۱۰۷ بیماری را داریم که شناسایی نشده اند.

وی خاطر نشان کرد: بطور مثال یکی از این ۱۰۷ بیماری، دیابت نوع دو است که طبق آمار معاونت علوم بهداشت حدود ۳۰ هزار نفر بیمار دیابتی و همین تعداد بیمار سرطانی در گلستان وجود دارد که در مقطع زمانی دارو دریافت کردند، این آمار

در واقع فقط دو بیماری از ۱۰۷ بیماری است که تعداد بیماران آن بطور کامل ثبت نشده است.

حسینی در رابطه با تصور نادرست بعضی از بیماران از نشاندار شدن، بیان کرد: نشان دار شدن به معنای شناسایی به مردم نیست بلکه فقط در کنار کد ملی این فرد، تیک میخورد که هنگام مراجعه به مراکز درمانی از قبیل رادیولوژی، فیزیوتراپی، شیمی درمانی، داروخانه و غیره از بسته ۱۰۷ بیماری خاص بهره مند و مبلغ پرداختی بیمار تغییر می کند.

این مقام مسئول گفت: بطور مثال حدود ۹۸ درصد هزینه داروی انسولین را بیمه پرداخت می کند به شرطی که آن بیمار در سیستم نشاندار شده باشد.

وی در خصوص حق بیمه پرداختی افراد به سازمان بیمه سلامت گفت: پنج دهک اول درآمدی بصورت رایگان، دهک شش ۲۰ درصد، دهک هفت ۳۰ درصد و دهک نه ۵۰ درصد و دهک ده بطور کامل حق بیمه را پرداخت می کنند که حق بیمه کامل با تعرفه سال ۱۴۰۳ ماهانه ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی در رابطه با اینکه شخصی که تحت پوشش تامین اجتماعی است، آیا می تواند بیمه سلامت شود، بیان کرد: بیمه تامین اجتماعی از نظر عملکرد شبیه بیمه سلامت است که فقط تامین اجتماعی بازنشستگی دارد و ضرورتی ندارد که این کار انجام شود.

وی در خصوص بیماری های شایع در استان گلستان گفت: در حال حاضر از نظر بیمه سلامت بیشترین حجم مراجعه کننده برای دارو دو دسته بیماری کاملا شایع و قابل پیشگیری دیابت نوع دو و پرفشاری خون هستند که بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند که جزو بیماری های خاص و صعب العلاج محسوب میشوند.

مدیر کل بیمه سلامت استان گلستان در پایان گفت: خیلی از افراد هنوز اطلاع ندارند که بیماری های قلبی، مغزی، اعم از سکته ها جزو بیماری های خاص است و درگیر این بیماری و هزینه های آن هستند.

انتهای پیام

  • منبع خبر : گلستان رسا