به گفته مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی گلستان، رتبه استان گلستان در موضوع روابط کار از ۱۸ به چهار ارتقا پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا ؛ حسین خواجه مظفری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌ها به مناسبت آغاز هفته کارگر اظهار کرد: حسینعلی خواجه مظفری در سطح استان ۱۷ بازرس محیط های کاری وجود دارد اما ۳۴ بازرس در این حوزه نیاز داریم.

وی اضافه کرد: با توجه به بازرسی های صورت گرفته در واحدهای تولیدی استان، حوادث ناشی از کار در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۴درصد کاهش و همچنین رتبه استان گلستان در موضوع روابط کار از ۱۸ به چهار ارتقا پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد کارگران بیمه شده در سطح استان ۲۸۰ هزار و ۳۷۰ نفر است، گفت: در سراسر استان ۴۶ هزار و ۶۶۹ کارگاه فعالیت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: طبق مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان در زمستان ۱۴۰۱، ۹.۷ درصد بوده است.

به گفته خواجه مظفری، نرخ مشارکت اقتصادی گلستان ۳۷.۷ درصد بوده که میانگین کشوری آن حدود ۴۲ درصد است.

وی گفت: جمعیت شاغل استان در بخش خصوصی ۵۰۰ هزار و ۷۸۹ نفر برآورد شده است که در سال گذشته دو هزار و ۴۴۷ نفر در سامانه کاریابی های غیر دولتی به کار گمارده شده اند.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی گلستان به تسهیل روند دریافت مجوز کاریابی اشاره کرد و یادآور شد: در سطح استان ۲۹ دفتر کاریابی مشغول فعالیت هستند.

به گفته وی، تعداد مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی استان به ۱۴مرکز رسیده است.

خواجه مظفری گفت: ۱۴۸ نفر در طرح کارورزی دانش آموختگان دانشجویی شرکت کردند و تعداد تعداد ۱۰ پروانه کار برای اتباع خارجی صادر شده است و همچنین برای ۳۴ نفر پروانه کار تمدید شده است.

وی تصریح کرد: تاسیس و راه اندازی ۱۹ خانه بهداشت کارگری در واحدهای تولیدی، برگزاری جشنواره تجلیل از نخبگان کار و کارگری در سال گذشته، اجرای ۴۴ دوره های آموزشی با محوریت پیشگیری از آسیب های اجتماعی، برگزاری ۳۴۰ نفر ساعت نشست های تخصصی آموزشی و اردوهای دانش آموزی راهیان پیشرفت و ۲۶ اعزام تیم‌های ورزشی کارگران به مسابقات ورزشی کشوری از جمله اقدامات سال گذشته در حوزه کار استان است.

وی گفت: در سطح استان ۲۷۸ تشکل کارگری، ۱۸۶ تشکل کارفرمایی و ۱۶۱ شورای اسلامی کار وجود دارد.

خواجه مظفری یادآور شد: تعداد سه هزار و ۸۱۵ پرونده به هیئت های تشخیص ارجاع که از این تعداد هزار و ۴۶۸ پرونده به هیئت های حل اختلاف رسیده است که هزار و ۱۳۸ پرونده در اداره کار منجر به سازش شد.

وی بیان کرد: طول رسیدگی به شکایت پرونده های کار و کارگری بسیار طولانی بود که از ۵۶ روز به ۴۴ روز کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در کارهایی که سخت و زیان آور است به بانوان اجازه فعالیت داده نمی شود، افزود: اجرای مرخصی زایمان ۹ ماهه و دوران شیردهی بانوان شاغل در واحدهای تولیدی را پیگیر هستیم.

خواجه مظفری افزود: همچنین اگر به تشخیص پزشک تامین اجتماعی نوع کار برای کارگر خانم سخت تشخیص داده شود کارفرما موظف است تا پایان دوره بارداری بدون کسر حق الزحمه، مرخصی به وی اعطا کند یا کار سبک تر از او بخواهد.

وی گفت: بانوانی که دارای فرزند معلول هستند می توانند تا ۶ سالگی فرزند، روزانه دو و نیم ساعت می توانند مرخصی دریافت کنند.

خبرنگار: فاطمه زمانی

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا