معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از راه اندازی ۳ مرکز درمان ناباروری در استان برای حمایت از خانواده وجوانی جمعیت خبر داد.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ موسی الرضا شبیهی اظهار کرد: درجهت شناسایی  و درمان زوجین  نابارور در استان  مرکز سطح ۳ناباروری نهال در بیمارستان صیاد شیرازی توسعه و تجهیز یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: همچنین افتتاح مرکز سطح ۲ ناباروری نرگس در بیمارستان شهدای شهرستان گنبد ومرکز سطح ۲ درکلینیک دزیانی گرگان دو مرکزدیگری هستند که جهت ارایه خدمات تخصی در استان افتتاح و راه اندازی شدند.

دبیر قرارگاه جوانی جمعیت  دانشگاه علوم پزشکی گلستان  در ادامه بیان کرد: مرکز مردمی نفس هم در راستای اجرای ماده ۵۶ پیشگیری وکاهش سقط عمدی جنین از مهر ماه  ۱۴۰۱ راه اندازی و با انجام مشاورهای تلفنی بصورت شبانه روزی  با کارشناسان حوزه بهداشت موفق به انصراف از سقط ۵۷ مادر شد که تاکنون در ۱۹ مورد نوزاد متولد شده است.

وی تصریح کرد: مشاوره دهندگان در مراکز خدمات جامعه سلامت با ۲۳۲ مورد مشاوره ،موفق به انصراف مادران از سقط عمدی و ۵۰ زایمان موفق شدند.

شبیهی گفت: همکاری با موسسه خدمات درمانی  بسیجیان استان (طرح رویش ملی امید) با معرفی زوجین نابارور شناسایی شده در نقاط پرخطر باروری در حال اجرا می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه اضافه کرد: انجام  آموزش و مشاوره فرزند آوری و پیشگیری از نازایی اکتسابی در زنان ( ۱۰ – ۵۴ سال) از دیگر فعالیتهای این برنامه می باشد  که تاکنون ۴۰ درصد از زنان گروه هدف آموزش و مشاوره فرزند آوری و ۸۷ درصد از گروه هدف، آموزش پیشگیری از نازایی اکتسابی را دریافت کردند.

وی خاطر نشان کرد: پروژه  مداخله ای ثمین (ثبت مداخلات یکپارچه شاخصهای جمعیتی ) در ۱۲۱ نقطه پر خطر جمعیتی  از نظر باروری که بر اساس اطلس جمعیتی شناسایی گردیده است در مناطق شهری و روستایی با هدف بهبود شاخصهای جمعیتی در استان طراحی وتدوین گردید که در حال  حاضر در مرحله اجرا می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پایان به  برگزاری کلاسهای آموزشی هنگام ازدواج جهت زوجین متقاضی ازدواج  که در آن  ۹۶۵۷ زوج در نه ماهه ۱۴۰۲ آموزش دیده اند، اشاره کرد و گفت: تهیه و نصب نماد های بصری در قالب نصب بنر، پوستر و درج شعار جوانی جمعیت در جهت افزایش آگاهی بخش عمومی و تشویق به فرزند آوری  به طور مستمر در حال انجام است.

انتهای پیام

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا