رئیس دانشگاه پیام نور استان گلستان از برگزاری همایش ملی با رویکرد آینده‌پژوهی خلیج گرگان با مهم‌ترین محور در نظام مسائل استان گلستان با هدف برقراری ارتباط میان متخصصانی که درباره آینده‌پژوهی تاثیرات تغییر اقلیم در حوضه‌های خلیج گرگان و دریای کاسپی پژوهش می‌کنند خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا ؛ اسماعیل نادری در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه، از برگزاری اولین همایش ملی چالش تغییر اقلیم در خلیج گرگان و رهیافت توسعه پایدار برای آینده انسان و محیط زیست خبر داد.

وی گفت: این همایش به مدت دو روز، در روزهای دوم و سوم خرداد ۱۴۰۲، توسط دانشگاه پیام نور استان گلستان با همکاری اساتید و متخصصان دانشگاهی و مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج استان و همچنین با حمایت و پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی استان برگزار می‌شود.

وی افزود: این همایش ملی که با رویکرد آینده‌پژوهی خلیج گرگان برگزار می‌شود، به مهم‌ترین محور در نظام مسائل استان گلستان می‌پردازد و اهداف آن عبارت است از برقراری ارتباط میان متخصصانی که درباره آینده‌پژوهی تاثیرات تغییر اقلیم در حوضه‌های خلیج گرگان و دریای کاسپی پژوهش می‌کنند.

وی بیان کرد : همچنین ارائه، نشر و اشاعه جدیدترین دستاوردهای تحقیقاتی درباره آینده‌پژوهی خلیج گرگان و دریای کاسپی و نقش اقلیم در تحولات آتی آن‌ها و فراهم کردن پیوست علمی مبتنی بر تحقیقات برای پشتیبانی اقدامات اجرایی و تدوین برنامه‌های راهبردی و اجرایی در حوضه خلیج گرگان از دیگر اهداف این همایش است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر، لایروبی کانال‌های ورود و خروج آب به خلیج گرگان که به منظور برقراری جریان مستمر تبادل آب بین دریای کاسپی و خلیج گرگان در دست اقدام است، اساسی‌ترین گام برای حفظ حیات خلیج گرگان و به تاخیر انداختن تاثیرات نامطلوب کاهش سطح آب دریای کاسپی محسوب می‌شود که از سرعت بروز تاثیرات نامطلوب در محیط زیست خلیج گرگان تا حد زیادی می‌کاهد.
نادری بیان کرد: اگر لایروبی کانال‌ها و اقدامات حمایتی مشابه با همین رویه ادامه یابد، زمینه مناسبی را برای اثربخشی اقدامات آینده فراهم می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی، تحقیقات بسیاری درباره ارتباط دریای کاسپی و خلیج گرگان و نقش تغییر اقلیم در این اکوسیستم‌های منحصر بفرد انجام داده‌اند.

رئیس دانشگاه پیام نور استان گلستان افزود: جمع‌آوری و جمع‌بندی این تحقیقات، به‌عنوان پیوست علمی برای برنامه‌های راهبردی و پشتیبانی از اقدامات اجرایی، که توسط دبیرخانه همایش و با نظارت شورای راهبردی همایش در حال انجام است، مهم‌ترین اولویت در برنامه‌های اجرایی این همایش محسوب می‌شود.

وی گفت : در برگزاری این همایش از ظرفیت علمی رشته‌های دانشگاه پیام نور در استان گلستان شامل محیط زیست، مهندسی آب و جغرافیا استفاده شده است و همچنین این همایش از حمایت و پشتیبانی بسیاری از اساتید و متخصصان دانشگاهی داخل و خارج استان گلستان بهره‌مند شده است که در مجموع ظرفیت علمی و نخبگانی با ارزشی را فراهم کرده است.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا