رئیس کل دادگستری استان در دومین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال بر انسداد چاه های غیر مجاز در جهت حفظ و صیانت از منابع آبی با توجه به کمبود آب شرب در استان و تداوم شرایط خشکسالی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ حیدر آسیابی در دومین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال اظهار کرد: در شرایطی که با کمبود و تنش آبی در استان مواجه هستیم استحصال آب از چاه برای کشت شالی و سایر محصولاتی که نیازمند به آب زیادی است، توجیه منطقی ندارد و با ظرفیت آبی فعلی  استان سازگار نیست.

به گفته وی؛ منابع آب زیرزمینی استان آسیب دیده است و سازمان جهاد کشاورزی بایستی اهتمام ویژه در اصلاح الگوی کشت را در دستور کار خود قرار دهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان در این نشست گفت: علیرغم کشت سبز در استان در شش ماه نخست سال جاری، ۱۳۵ حلقه چاه غیر مجاز در استان پر و مسلوب المنفعه شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۴۰ درصدی داشته است که برنامه عملیات تا انتهای سال برای انسداد، ۳۵۰  حلقه براساس برنامه سازگاری با کم آبی استان می باشد.

ایرج حیدریان افزود: همچنین در در پنج ماهه اول سال جاری تعداد ۶۸۵ دستگاه کنتور بر روی چاه های مجاز نصب گردیده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته که ۳۳۴ دستگاه بوده ، افزایش ۱۰۵ درصدی داشته است.

به گفته وی؛ برداشت غیر مجاز از چاه های مجاز به مراتب اثرگذاری بیشتری بر روی افت حجم  آبخوان های استان، از برداشت غیر مجاز از چاه های غیر مجاز دارد. چون چاه های غیر مجاز از آبخوان کم عمق و چاه های مجاز از آبخوان عمیق استفاده می کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان تصریح کرد: برای ترغیب کشاورزان جهت نصب کنتور هوشمند، با بانک کشاورزی تفاهم نامه ای امضا کرده ایم که هزینه کنتور را به کشاورزان تسهیلات می دهد.

وی ادامه داد: باید اعتماد مردم را در الگوی کشت جلب کرد چرا که تا معیشت جایگزین شان تامین نشود نمی توان با دستور مردم را به تبعیت از یک الگوی کشت وادار کرد.

وی با اشاره به مصوبه الگوی کشت استان گفت: استان ظرفیت کشت بیش از ۱۵ هزار نسق برنج ندارد و همچنین کشت چغندر قند بهاره هم در استان گلستان ظرفیت ندارد.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا