فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان گفت: تعامل نیروی انتظامی با منابع طبیعی نقش مهمی در حفاظت از عرصه های ملی دارد.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ عیسی گل بینی مفرد در نشست با فرمانده انتظامی شهرستان بندرگز اظهار کرد: صدور مجوز حمل چوب در بستر دولت الکترونیک در ۳۱ استان کشور راه‌اندازی شده و  فقط مجوز باید از این درگاه صادر شود مجوزهای کاغذی فاقد ارزش قانونی است و با متخلفان برخورد می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با تاکید بر ضرورت اخذ مجوز الکترونیکی برای حمل چوب در نقاط مختلف کشور گفت: حمل چوب با مجوز کاغذی قاچاق محسوب می‌شود و شیوه‌نامه آن به ایستگاه‌های بازرسی سطح استان ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: در مرحله اول هوشمندسازی،  مرکز مانیتورینگ دایر و نصب دوربین برای پایش عرصه‌های مرتعی در یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان  ایجاد شده است.

گل بینی مفرد راه‌اندازی پنجره واحد زمین را از دستاوردهای سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور برشمرد و گفت: هرگونه تغییر در عرصه‌های منابع طبیعی به وسیله تصاویر ماهواره‌ای شناسایی و سپس با اعلام هشدار به استان‌ها، گزارش می‌شود و این دستاورد ظرفیتی ارزشمند در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی است.

وی خواستار همراهی نیروی انتظامی همچون گذشته شد وگفت: اقدامات و همکاری مناسب نیروی انتظامی در جلوگیری و کاهش جرایم، تخریب و تصرف اراضی ملی بر کسی پوشیده نیست و این تلاش و همکاری ها برای حفظ طبیعت باید ادامه داشته باشد.

 گلبینی مفرد در ادامه بیان کرد: دو چالش عمده که منابع طبیعی را تهدید می‌کند، آتش‌سوزی و حریق در عرصه‌های منابع طبیعی مانند مراتع، جنگل‌ها و همینطور پدیده خشکسالی، گرد و غبار است که به شدت آن را تهدید می‌کند.

وی یادآورشد: از آنجایی که گلستان در هر ۴ فصل سال شرایط حریق در جنگلها را دارد، باید راهکارهایی پیشگیرانه برای حفاظت از عرصه‌های مرتعی و جنگلی اندیشیده شود که نخستین آن آگاهی مردم نسبت به خودداری از روشن کردن آتش در جنگل‌ها می باشد.

گلبینی مفرد خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از وقوع احتمالی هر گونه حریق در عرصه های طبیعی باید با ارائه آموزش‌های لازم به هم استانی ها، آنها را نسبت به صیانت از منابع طبیعی حساس و آگاه کنیم و همانطور که می دانید، بسیاری از آتش‌سوزی ها سهوی است بطوریکه با انداختن حتی یک بطری شیشه‌ای در جنگل ‌ها، شاهد وقوع آتش‌سوزی گسترده در عرصه‌های جنگلی و مرتعی می‌شویم.

 مهدوی نیا فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بندرگز در این نشست اظهار کرد: تعامل فی ما بین دو مجموعه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و نیروی انتظامی شهرستان را بسیار خوب توصیف کرد و با افزایش این تعاملات، شاهد کاهش چشمگیر تصرفات و تخریب اراضی ملی در استان خواهیم بود.

وی افزود: همه افراد جامعه باید نسبت به حفظ عرصه‌های طبیعی که متعلق به خودشان است، احساس مسئولیت کنند، بویژه در شرایطی که استان با معضلات زیست محیطی نوظهور از جمله پدیده گرد و غبار مواجه است، این پدیده نشان داد که عوارض و مخاطرات زیست محیطی و منابع طبیعی، تنها متوجه قشر یا سازمانی خاص نیست بلکه عموم جامعه را درگیر می‌کند.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا