مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان از ثبت جهانی دو اثر و ثبت ملی ۶۷ اثر طی دو سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ محمد جواد ساوری اظهار کرد:از ابتدای آغاز به کار دولت، تعداد ۶۷ آثار تاریخی استان گلستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی افزود ؛ در این مدت دو اثر سوزن‌دوزی ترکمن و راه‌آهن سراسری شمال به جنوب نیز در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفت.

وی تصریح کرد: موزه میراث روستایی گلستان از پروژه‌های شاخص حوزه میراث‌فرهنگی استان که به‌عنوان دومین مدل در نوع خود در کشور در حال اجراست و هدف از اجرای آن حفظ، نگهداری، احیا مواریث فرهنگی روستایی اعم از ملموس و ناملموس در سطح استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان ادامه داد: در دولت سیزدهم، عملیات اجرایی موزه میراث روستایی گلستان با تزریق اعتباری بالغ‌بر ۸۰ میلیارد ریال با سرعت بیشتری به‌پیش رفت و در حال حاضر فاز نخست این پروژه با اجرای پنج سازه روستایی و سایر زیرساخت‌های موردنیاز، در مراحل پایانی قرار دارد و در آینده‌ای نزدیک می‌تواند میزبان علاقه‌مندان و گردشگران باشد.

وی با اشاره به سایر اقدامات حوزه میراث‌فرهنگی استان در دولت سیزدهم، گفت: دیوار بزرگ گرگان، تپه تاریخی قلعه‌خندان گرگان، مسجد جامع گرگان و پادگان روس‌ها در جزیره آشوراده از پروژه‌های شاخص میراث‌فرهنگی استان گلستان هستند که اقداماتی که در دو سال اخیر برای این آثار ارزشمند تاریخی اجرایی شد می‌تواند پس از مدت‌ها دغدغه‌مندی و پیگیری دوستداران میراث‌فرهنگی، آغازی برای روند احیا و مرمت این آثار شاخص استان باشد.

ساوری خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت مردمی تاکنون انجام مطالعات باستان‌شناسی و احیای دیوار بزرگ گرگان بااعتباری بالغ‌بر ۴۰ میلیارد ریال، ساماندهی تپه تاریخی قلعه‌خندان گرگان بااعتباری بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد ریال، شروع طرح مطالعاتی مسجد جامع گرگان بااعتباری بالغ‌بر ۱۰ میلیارد ریال و شروع طرح مطالعه و احیای بنای تاریخی پادگان روس‌ها در جزیره آشوراده بااعتبار ۱۰ میلیارد ریال اجرایی شده است.‌

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا