استاندار گلستان گفت: پروژه علاج بخشی خلیج گرگان در واقع اقدامی پیشگیرانه از شکل گیری کانون نمکی ۶۰ هزار هکتاری است که مانع از تهدید کشاورزی، منابع طبیعی، جنگل های هیرکانی و از همه مهمتر سلامت مردم گلستان، شرق مازندران، خراسان های شمالی و رضوی، سمنان و استان بالکان آباد جمهوری ترکمنستان می شود.

به گزارش گلستان رسا؛  علی محمد زنگانه  یکم آذر در آیین آبگیری اولیه خلیج گرگان با حضور مهندس ایری نماینده مردم غرب استان و علمای معزز  برگزار شد اظهار کرد: در سفر اول ریاست محترم جمهور به استان خشک شدن خلیج گرگان به عنوان اَبَر چالش استان مطرح شد و با دستور ویژه ایشان، ۱۰ روز پس از سفر بر اساس مصوبه ستاد ملی تالاب ها اقدامات ۱۶ گانه مداخلاتی آغاز شد و در نخستین اقدام اثر بخش لایروبی کانال آشور ، اصلی ترین کانال آبرسان دریا به خلیج با تلاش قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد.

استاندار گلستان افزود: پس از بازگشایی کانال آشور نوبت به بازگشایی کانال چاپاقلی و در مداخله دوم به دنبال تغذیه مصنوعی و پمپاژ آب به داخل خلیج هستیم که همزمان با سفر دوم ریاست محترم جمهور به استان که در ماه جاری انجام می شود ، اجرایی می شود.

وی یادآور شد : مداخله دیگر مد نظر لایروبی رودخانه های منتهی به خلیج بود که در اولویت اول طرح شهید لولایی قرار گرفت و تاکنون ۱۶۰ کیلومتر لایروبی اجرا شده با اولویت رودخانه های منتهی به خلیج گرگان بوده که خوشبختانه در باران های سیل آسای اخیر مانع از جاری شدن سیلاب در شهرها و روستاهای اطراف شد.

زنگانه تاکید کرد: جاری شدن آب دریا به خلیج ضمن برقراری تبادل آب موجب افزایش آب خلیج از ۳۵ به ۷۰ سانتی متر و کاهش شوری آب  خلیج می شود و البته در راستای بهبود کیفیت آب خلیج به عنوان اقدام مداخله ای دیگر به دنبال احیای حق آبه خلیج از قره سو و نکارود هستیم تا با ورود آب شیرین اکو سیستم منطقه بهبود یابد.

وی در ادامه بیان کرد: امروز شاهد آبگیری اولیه خلیج گرگان هستیم و افتتاح رسمی کانال آبرسان آشور به طول ۱۱ کیلومتر را در سفر ریاست محترم جمهور به گلستان خواهیم داشت.

استاندار گلستان گفت: علاوه بر لایروبی کانال آشور خلع ید در پهنه ۲ هکتاری اسکله گردشگری بندرترکمن نیز صورت گرفت که می تواند ظرفیتی برای تردد کشتی های گردشگری باشد.

استاندار گلستان خاطر نشان کرد: لایروبی کانال ۱۱ کیلومتری آشور اقدامی جهادی با لای برداری یک میلیون و ۴۲۰ هزار متر مکعبی، احداث ۵۴۰۰ متر دیواره چوبی برای نخستین بار در کشور، ایجاد ۴ دایک ۱۰۰ هکتاری و ایجاد پوشش گیاهی شور دوست بومی سالیکورنیا بود و هیچ اقدامی خارج از ضوابط محیط زیست در این اقدام صورت نگرفت

  • منبع خبر : گلستان رسا