معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از غربالگری یک میلیون و ۴۲ هزار و ۵۷۶ نفر از افراد بالای ۱۸ سال در این استان خبر داد.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ موسی الرضا شبیهی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات کارکنان بهداشت در اجرای این برنامه، اظهار کرد: پویش ملی سلامت، طرح بسیار بزرگی بود که نتایج آن در آینده کشور در خصوص پیشگیری از بیماری ها تاثیرگذار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تاکید بر نقش بهداشت در پیشگیری از بیماری‌ها، افزود: تشخیص به موقع راه حل درمان بیماری ها را راحت تر خواهد کرد و با شناسایی افراد در معرض خطر و پیشگیری از بیماری ها، باید نقش نیروهای بهداشتی برای مردم روش تر شود.

وی تصریح کرد: در گلستان ۷۵٫۵ درصد جمعیت هدف در پویش ملی سلامت غربالگری شدند. طی این پویش ۱۹ هزار و ۴۵۸ بیمار جدید دیابت و ۱۸ هزار و ۷۴۰ بیمار جدید فشار خون شناسایی شدند.

شبیهی در ادامه بیان کرد: در پویش ملی سلامت ۹۷ درصد جمعیت روستایی و ۵۸ درصد جمعیت شهری در این پویش مشارکت داشتند.

وی خاطرنشان کردند: تشکیل پرونده و پیگیری برای کنترل و درمان افراد شناسایی شده در این پویش باید در دستور کار همکاران در شهرستانها قرار گیرد.

شبیهی گفت: گروه در معرض خطر دیگری که در این پویش شناسایی شدند افراد با قند خون در محدوده پره دیابت (FBS بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ ) و فشار خون در محدوده پیش فشار خون بالا ( فشار خون بین ۱۲۰/۸۰تا ۱۴۰/۹۰) بودند که به ترتیب ۶۳ هزار و ۸۳۷ و ۲۲۱ هزار و ۳۰۰ نفر از افراد غربالگری شده تا پایان پویش شناسایی شدند.

وی خاطر نشان کرد: رعایت سبک زندگی سالم و توجه به توصیه های بهداشتی و مراجعه در بازه های زمانی ۶ ماهه به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های بهداشت در افراد با تشخیص پره دیابت و پیش فشار خون بالا جهت اندازه گیری قند و فشار خون از ابتلا این افراد به دیابت و فشارخون بالا در آینده پیشگیری می نماید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پایان گفت: وظیفه ذاتی بهداشت پیشگیری است و برگزاری این گونه برنامه ها در شناسایی به موقع افراد مبتلا به بیماری‌ها نقش به سزایی خواهد داشت.

انتهای پیام

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا