رئیس مرکز بهداشت گلستان از غربالگری ۵۴۷ هزار و ۵۹۳ نفر در طرح دیابت و فشارخون بالا از افراد بالای ۱۸سال معادل ۴۰ درصد جمعیت هدف استان تا نهم دی ماه خبر داد.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ موسی الرضا شبیهی در گفتگویی اظهار کرد: طرح ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا از ۲۰ آبان در سطح استان با شعار « آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر » آغاز شده و تا ۱۵ دی ادامه خواهد داشت.
رئیس مرکز بهداشت گلستان افزود: براساس نتایج حاصل از اجرای این پویش ملی از ابتدای طرح تاکنون نه هزار و ۸۴۸ نفر با عنوان احتمال ابتلا به فشار خون بالا و ۱۳هزار و ۲۳۵نفر با عنوان احتمال ابتلا به دیابت شناسایی شده اند.

وی گفت: گروه در معرض خطر دیگری که در این پویش شناسایی شدند، افراد با قند خون در محدوده پره دیابت (FBS بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ ) و فشار خون در محدوده پیش فشار خون بالا ( فشار خون بین ۱۲۰/۸۰ تا ۱۴۰/۹۰) بودند که به ترتیب ۴۷ هزار و ۴۰۴ و ۱۱۰ هزار و ۱۲۱ نفر از افراد غربالگری شده را تا کنون شامل شدند.

وی تاکید کرد: رعایت سبک زندگی سالم و توجه به توصیه های بهداشتی و مراجعه در بازه های زمانی ۶ ماهه به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های بهداشت در افراد با تشخیص پره دیابت و پیش فشار خون بالا جهت اندازه گیری قند و فشار خون از ابتلا این افراد در آینده پیشگیری می نماید.

رئیس مرکز بهداشت گلستان در پایان گفت: مهم‌ترین هدف این طرح، تشخیص و کنترل زودهنگام دیابت و فشارخون، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشارخون و مداخله برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه در این افراد است.

گفتنی است: انجام غربالگری برای جمعیت هدف در این پویش ملی به طور رایگان در مراکز جامع سلامت و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت سطح استان انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا