استاندار گلستان از سرمایه‌گذاری در تولید محصولات ید پایه و سه محصول در این حوزه در شهرک صنعتی بندرترکمن وفردی که می‌خواهد در تولید محصولات ید فعالیت کند باید در صنایع تبدیلی آن نیز سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ علی‌محمد زنگانه در دیدار صمیمی با اساتید، پژوهشگران، فناوران، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان گلستان اظهار کرد: یکی از مزیت‌های مهم استان گلستان پس از کشاورزی به طور قطع موضوع فناوری است.

وی ادامه داد: اگر قرار است در این بخش به پیشرفت برسیم باید چشم انداز داشته باشیم و چشم انداز ما این است که گلستان باید به سرزمین هوشمند تبدیل شود.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: این که می‌بینید در استان گلستان اجرای پروژه فیبر نوری با سرعت در حال انجام است، در راستای رسیدن به این چشم‌انداز است.

زنگانه بیان کرد: ما ۳۱ سند بخشی داریم که اقدامات آن مشخص است و برای هر بخش برنامه داریم و با تدوین این اسناد بخشی می‌توانیم بگوییم بی‌برنامگی که استان سال‌ها از آن رنج می‌برد برطرف شده و ما برای رسیدن به یک چشم‌انداز مشخص دارای برنامه هستیم.

وی اضافه کرد: تولید ناخاصل استان گلستان پایین است و این به عنوان یکی دیگر از چالش‌های استان گلستان محسوب می‌شود و برای حل این مشکل چشم‌انداز ما این است که در افق ۱۴۰۴ درآمد ناخالص ما باید حداقل به ۱۱۲ هزار میلیارد تومان برسد.

استاندار گلستان تصریح کرد: چالش بن‌بست پتروشیمی که پس از ۱۷ سال حل شده می‌تواند ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در استان شکل دهد و ۴۰ هزار میلیارد تومان به درآمد ناخالص استان اضافه کند.

زنگانه با اشاره به افزایش چهار برابر اعتبارات حوزه عمرانی استان گلستان در دولت سیزدهم، گفت: صادرات ما بخصوص صادرات غیرنفتی در استان گلستان پایین بود و تا قبل از استقرار دولت سیزدهم در استان گلستان تقریبا عبور و مرور کامیون از مرز اینچه‌برون به صفر رسیده بود.

وی اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده در دولت سیزدهم امروز روزانه بیش از ۱۵۰ کامیون از مرز اینچه‌برون وارد و خارج می‌شود.

استاندار گلستان تصریح کرد: رشد صادرات غیرنفتی در این مدت در استان گلستان در انتهای سال ۱۴۰۱ به بیش از ۲۳۵ میلیون دلار رسیده و هدف‌گذاری ما این است که به ۵۰۰ میلیون دلار باید برسد.

زنگانه در خصوص آخرین وضعیت انتخاب اعضای هیات مدیره منطقه آزاد اینچه‌برون، تاکید کرد: ۸۰ نفر از نخبگان در قالب شاخص انتخاب ارزیابی مشخص شده و ۲۱ نفر از افراد بومی استان استخراج و به عنوان افراد پیشنهادی عضویت اعضای هیات مدیره معرفی شدند.

وی اضافه کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم در دولت سیزدهم ۸۲ واحد تعطیل و نیمه تعطیل با سرمایه‌گذاری بیش از ۶۳۵ میلیارد تومان احیا و وارد چرخه تولید شده است.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: مجوزهای زنجیره‌های پشتیبان مجتمع میگوی گمیشان برای کارخانه تولید خوراک میگو صادر شده و می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی را در افزایش تولید میگو ایجاد کند.

زنگانه در خصوص توجه به محصولات ید پایه تاکید کرد: در حال حاضر در شهرک صنعتی بندرترکمن با حمایت‌های انجام شده سه محصول ید پایه در مسیر تولید قرار گرفته است.

وی گفت: هر فردی که می‌خواهد در تولید محصولات ید فعالیت کند باید در صنایع تبدیلی آن نیز سرمایه‌گذاری کند.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه عدالت محوری را برای شهرستان‌ها در سهم تسهیلات یارانه‌ای اجرا کردیم، تاکید کرد: در تسهیلات فرزندآوری ۷۰۶ میلیارد تومان و ۳ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان برای ازدواج در استان تسهیلات پرداخت شده و استان گلستان در این زمینه در جایگاه چهارم کشوری قرار دارد.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد زیرساخت برای حضور سرمایه‌گذاران در استان گلستان، گفت: در سامانه صدور مجوزها ۵ هزار و ۳۶ مجوز ثبت شده و ۴۳ فرصت سرمایه‌گذاری در استان به صورت مجوز بی‌نام صادر شده که زیرساخت حضور سرمایه‌گذار را فراهم می‌کند.

زنگانه بیان کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در این مدت برای شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شده که باعث افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان در استان گلستان شده است.

وی افزود: استان گلستان در موضوع مسکن ملی آخرین استان بود که در دولت سیزدهم استان گلستان در جایگاه سیزدهم قرار گرفته و در مسکن روستایی استان گلستان جزء پنج استان برتر قرار گرفته است.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا