نماینده مجری طرح ساختمان سدهای قره‌چای و زرین‌گل با بیان اینکه اجرایی شدن سد قره چای رامیان نیازمند اعتبار است، گفت: در صورت ابلاغ و تخصیص حداقل ۳۰۰ میلیارد ریال سرعت انجام مطالعات افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ محمدرضا یوری از نیاز به تقویت اعتبار طرح سد بهارستان خبر داد و اظهار کرد: مطالعات مرحله اول طرح مصوبه وزارت نیرو دارد ولی تکمیل مطالعات مرحله اول و دوم سد بهارستان (قره‌چای رامیان) نیاز به انجام مطالعات ژئوتکنیک داشته که به دلیل کمبود اعتبارات ابلاغی این طرح تا کنون انجام نشده است.

وی افزود: در صورت ابلاغ و تخصیص حداقل ۳۰۰ میلیارد ریال سرعت انجام مطالعات افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در توضیح وضعیت سد ادامه داد: مطالعات سد بهارستان (قره‌چای رامیان) از سال ۱۳۸۱ آغاز و فاز یک آن به‌‌طور کامل انجام شد و در قالب موافقت‌نامه طرح ساختمان سدهای قره‌چای و زرین‌گل ادامه فعالیت مطالعات آن عملیاتی می شود.

وی بیان کرد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی مایل، به طول تاج هزار و ۳۰ متر و عرض تاج ۱۲ متر و با حجم مخزن ۲۳ میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی آب ۱۹.۲ میلیون مترمکعب در سال (۶ میلیون مترمکعب آب شرب، یک میلیون مترمکعب آب صنعت، ۸.۵ میلیون مترمکعب آب کشاورزی و ۳.۷ میلیون مترمکعب نیاز زیست محیطی) طراحی اولیه گردیده است.

نماینده مجری طرح ساختمان سدهای قره‌چای و زرین‌گل افزود: طی این سال‌ها مجوزها و تأییدیه‌هایی از پدافند غیرعامل در سطح ملی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اداره‌‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، سازمان جنگل‌های کشور، سازمان محیط زیست کشور و همچنین مصوبه تخصیص نهایی آب از وزارت نیرو برای این سد اخذ شده است.

یوری در انتها اعلام کرد: برای اجرایی شدن سد بهارستان (قره‌چای رامیان)، تکمیل مطالعات دوم سد از انتهای سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تا به امروز، پیشرفت مناسبی داشته است که امید است با تخصیص اعتبار مناسب بتوان انجام مطالعات را تکمیل کرد و در انتهای سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز شود.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا