در پی بازگشایی محور النگدره برای تردد خودرو، مجری تهیه کتابچه طرح این پارک جنگلی معتقد است که کتابچه این طرح نیاز جدی به بازنگری دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گلستان رسا: یکی از استنادات شهرداری گرگان برای بازگشایی النگدره به روی خودروها کتابچه «طرح النگدره» است بگونه ای که شهردار گرگان در جمع مخالفان با بازگشایی النگدره اعلام کرد: دستور حاکمیتی است که براساس کتابچه طرح النگدره عمل کنیم و به ما اجازه نمی دهند که خارج از کتابچه طرح النگدره اقدامی انجام دهیم. دستگاه حاکمیتی به من می گوید آب می خوری باید براساس کتابچه باشد.

«سید محمد رضا سید النگی» از کتابچه ای سخن می گوید که بنا به اظهارات قدرت الله برزه کار ( مجری تهیه کتابچه طرح النگدره و دکترای مدیریت پارک ها و تفرجگاه های اکوتوریسم و توسعه پایدار از دانشگاه مالزی)، کتابچه مذکور ۲۰ سال پیش تهیه شده است و با توجه به تغییرات شرایط و ویژگی های زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و … به طور «جدی» نیاز به بازنگری و مطالعات جدید دارد.

وی افزود:ما طرح النگدره را در سال ۸۲ دادیم و آخرین طرح هم در سال ۹۶ بود که با توجه به تغییرات شرایط و ویژگی های اقتصادی، اجتماعی و …  نیاز است طرح مذکور بازنگری شود زیرا درحال حاضر شرایط نسبت به ۲۰ سال پیش، خیلی فرق کرده است به عنوان مثال آن زمان فشار جمعیت و اتومبیل مثل الان نبود.

به گفته وی؛ این روزها «بازگشایی النگدره به روی خودروها» به معضلی تبدیل شده است. بنده با سیاه و سفید دیدن این موضوع موافق نیستم و معتقدم اگر مفهوم «توسعه پایدار» را درک کرده باشیم، نمی توانیم بگوئیم که به طور مطلق خودرو وارد النگدره شود یا به طور مطلق خودرو وارد النگدره نشود.

به گفته وی؛ با توجه به ویژگی های اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی منطقه باید یک برنامه راهبردی برای النگدره ارائه داد که هر دو گروه موافق و مخالف را قانع و راضی کند. در این برنامه باید هم مردم را ببینیم، هم طبیعت و هم اقتصاد را.

به گفته وی؛ در این بازنگری نیاز است هم خواسته مردم، هم خواسته طبیعت، نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدیدهای درونی و بیرونی بررسی شود تا ما استراتژی متناسب با آن را اتخاذ کنیم.

برزه کار ادامه داد: باید مباحث اکولوژیکی، اقتصادی ، اجتماعی و … بررسی شود، پتانسیل های منطقه شناسایی شود و آن زمان راهکارهای درست داده شود تا بتوان بر اساس آن تصمیم جامع و کامل گرفت.

وی اضافه کرد: در نظر داشته باشید ۶۰ تا ۷۰ درصد پارک جنگلی النگدره تفرجی نیست و زون های حفاظتی و احیایی است که تکلیفش مشخص است ما باید برای بخش تفرجی آن، برنامه ریزی و راهکار ارائه دهیم. برای مثال در سنگاپور برای تفرجگاه ها ظرفیت و محدودیت خودرو دارند و وقتی سقف پر میشود ماشین های عمومی، گردشگر را داخل تفرجگاه می برد و بر می گرداند به همین منظور است که با کسانی که می گویند به طور مطلق باید پارک النگدره به روی خودرو باز باشد، مخالف هستم آن هم با این حجم خودرو و جمعیت در شرایط فعلی.

قدرت الله برزه کار یادآور شد: باتوجه به اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد پارک النگدره تفرجی نیست و زون های حفاظتی و احیایی است نباید ورود مردم به همه نقاط پارک آزاد باشد و هر کس به دلخواه خودش به هر نقطه ای برود.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا