مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان گفت: در طول دیوار بزرگ گرگان به‌عنوان طولانی‌ترین اثر تاریخی کشور، ۳۲ روستا و ۲ شهر درگیر تعیین عرصه و حریم است که رفع مشکلات و مسائل آن نیازمند بازنگری قوانین و همچنین تعامل سایر دستگاه‌های اجرایی است.

به‌گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ محمدجواد ساوری اظهار کرد: با توجه به این‌که قوانین میراث‌فرهنگی در ۸۰ سال گذشته بازنگری نشده متأسفانه مشکلات بسیاری را در حوزه میراث‌فرهنگی برای مردم و همچنین حفظ و حراست از آثار تاریخی سطح استان ایجاد کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان اضافه کرد: یکی از موارد مهمی که نیازمند بازنگری و تسهیل‌گری قوانین حوزه میراث‌فرهنگی است، حفاظت و حراست از دیوار بزرگ گرگان است.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت این بازنگری و تسهیل‌گری در حوزه قانون، در موضوع درگیر بودن ۳۲ روستا و ۲ شهر در عرصه و حریم طولانی‌ترین اثر تاریخی کشور و لزوم رفع مسائل و مشکلات عرصه و حریم این اثر تاریخی برای ثبت در فهرست آثار جهانی نمایان می‌شود.

ساوری تصریح کرد: ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان از اولویت‌های مهم و محوری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و علاقه‌مندان به میراث‌فرهنگی بوده که گام‌به‌گام در مسیر جهانی‌شدن این مهم تلاش می‌کنیم اما اقدامات به نحوی خواهد بود تا ضمن حفظ میراث‌فرهنگی، مسائل و مشکلات مردم ساکن در عرصه و حریم این اثر تاریخی رفع شود.

وی با اشاره به تدوین پرونده ثبت جهانی دیوار گرگان، یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده پرونده ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان پس از تکمیل در طی ۲ تا ۳ سال آینده برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال خواهد شد.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا