کارگاه آموزشی حفاظت و مدیریت پایدار خاک در موسسه تحقیقات پنبه کشور در گلستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛آشنایی با محوریت تحقق امنیت غذایی، حفاظت محیط زیست و مدیریت بحران آب با هماهنگی و برنامه ریزی مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی و همکاری شرکت زیست فناوری سبز با حضور کارشناسان تولیدات گیاهی، جهش دیم زار های شهرستان های استان، کارگزاران بخش خصوصی کود، کشاورزان پیشرو در روز چهارشنبه ۷خرداد۱۴۰۲ در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات پنبه کشور برگزار شد.

ابتدا سید صمد ضیائی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این کارگاه و تشکر از برگزار کنندگان آن اظهار کرد :
امروز به مرحله ای رسیده ایم که هیچ گریزی از تنکولوژی روز در افزایش تولید محصولات کشاورزی نداریم و ما هم همانند سایر کشور ها باید با شتاب بالا حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: تغذیه گیاه از مهمترین بخش فرآیند تولید و نهاده های گیاه و مهمترین عامل تولید محسوب می شود. به گفته وی، امروزه برای بهره وری از نهاده ها باید با علم و آگاهی حرکت کنیم.

ضیائی در ادامه افزود: مصرف متعادل کود شیمیایی به همراه کود های آلی و بیولوژیک به روش صحیح و مطابق با نیاز خاک یکی از عوامل مهم در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی است.

وی به حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک با مصرف بهینه کود تاکید کرد و گفت: مصرف بهینه کود عاملی برای متعادل شدن نیاز آبی محصول بوده و تا حدودی در مقابل تنش های کم آبی مقاومت ایجاد می کند که می تواند علاوه بر افزایش کمی و کیفی محصولات سبب ایجاد سلامت در انسان و دیگر موجودات زنده ومحیط زیست شود.

وی خاطر نشان کرد: امکان بهره برداری از خاک برای سالیان متمادی با مصرف بهینه ازاین نهاده امکان پذیر است.

در ادامه پروفسور ملبوبی عضو هیئت علمی و معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و دکتر علمائی عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان مطالب و‌ تخصصی خود را به سمع نظر حاضرین ارائه دادند در ادامه پیرامون موضوعات مطرح شده و در یک پنل تخصصی به سوالات حاضرین پاسخ داده شد.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا