مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان از افزایش ۸۵درصدی تولید کود پتاسه در داخل کشور خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا: سید صمد ضیائی اظهار کرد: طی چند سال اخیر وارد کننده صد در صد کودهای سولفات پتاسیم بودیم که گران ترین نوع کودهاست و تجارت آن در دست چند کشور محدود بود که هم اکنون شاهد افزایش ۸۵ درصدی تولید داخلی کود های پتاسه در کشور هستیم .

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان افزود : طی چهار سال اخیر ۲۵ طرح تولید کودهای پتاسه در کشور طراحی شده که بخشی از این طرح در سال۱۴۰۱ به مرحله اجرا رسیده و شاهد افزایش معنادار مصرف کود های پتاسه در استان بودیم

وی به افزایش توزیع بیش از ۱۵۹۰۰ تن انواع کود پتاسه اشاره کرد و گفت : این رقم در سال گذشته۶۲۰۰ تن بوده و بخشی از افزایش عملکرد گندم در سال گذشته نیز به علت مصرف این کود بوده است.

ضیایی بیان کرد : نیاز به کود پایه پتاسه در کشور۷۰۰ هزارتن است که تقریبا۳ درصد از نیاز کشور به مقدار بیش از ۲۲ هزارتن پتاسه مربوط به سهمیه استان گلستان است .

وی تصریح کرد:هم اکنون بیش از ۴۰۴۸ تن انواع کود پتاسه شامل سولفات پتاسیم و کلرور پتاسیم در انبار های استان ذخیره سازی شده که نسبت به سال گذشته ۲۰۲۶تن بوده و رشد مطلوبی در این زمینه داشتیم.

ضیائی با بیان این که کارشناسان بهترین زمان برای استفاده از این ماده را قبل و یا هنگام کشت دانه می دانند گفت : عمده جذب پتاسیم در مراحل اولیه رشد گیاه حدود ۸۰% قبل از گل دهی می باشد.

وی در رابطه با ضررات کاهش استفاده از کود پتاسه در استان هشدار داد و گفت: در هر تن برداشت گندم ۲۵ کیلوگرم پتاس از خاک برداشته می‎شود لذا کشاورزان باید کودهای مورد نیاز از قبیل پتاسه، اوره و فسفاته را پس از انجام آزمایش خاک و بررسی عناصر مورد نیاز آن مصرف نمایند.

صمد ضیایی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان در پایان گفت :مصرف به اندازه پتاسه در جهت بهبود و غنی سازی خاک کشاورزی و بدنبال آن افزایش عملکرد تولید ،مقابله با بحران کم آبی و تنش های خشکی خیلی موثر واقع میشود.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا