سخنگوی شورای اسلامی شهر علی آباد کتول از کاهش هزینه حفاظت از پارک جنگلی کبودوال از ۱۳۰ به ۳۲ میلیارد تومان خبر داد و گفت: یکی از اقدامات بسیار ارزنده ای که شورای ششم انجام داده به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان؛ مهدی شکی یکشنبه نهم اردیبهشت ماه در نشست خبری که به مناسبت روز شورا ها برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای شورای ششم تا کنون حدود ۲۷۲ جلسه برگزار شده که طی آن یک هزار و ۱۳ مصوبه داشتیم.

سخنگوی شورای اسلامی افزود: مصوبات شورا به چهار بخش تقسیم  میشود که  شامل؛ حوزه فرهنگی ۳۹۴ مصوبه، شهرسازی و ضوابط آن ۲۵۹ مصوبه، در بخش قراردادهای عمرانی  ۱۱۵ مصوبه و در حوزه توافقات امور جاری شهرداری و شورای شهر ۲۴۶ مصوبه است.

وی با اشاره به ضوابط بسیار سختگیرانه شهر سازی در علی آباد گفت: وجود ۲۵ درصد مصوبات در حوزه شهر سازی نشان دهنده یک مشکل است که شورای شهر در این راستا تدابیری اتخاذ نموده است.

شکی با اشاره به تدوین طرح بافت فرسوده شهری در سال ۱۳۸۲ بیان کرد: این طرح دارای نواقصی بود، لذا با چالشی که پیامد آن افزایش بافت فرسوده از ۹۰ هکتار به ۱۵۰ هکتار است، روبرو شدیم که طرح رفع موانع یکی از اصلی ترین سیاست های شورای ششم محسوب می شود.

وی از ویژگی های طرح رفع موانع، تخفیف ۱۰۰ درصدی بخشودگی عوارض پروانه های ساختمانی و ساخت یک طبقه تراکم را اعلام کرد و گفت: این طرح ها باعث ایجاد رغبت در سازنده و افزایش ساخت و ساز می شود.

وی با اشاره به طرح تفکیک بیان کرد: در این طرح پلاک های ثبتی که از محدوده شهری خارج شده بودند، اصلاح و به بافت شهری اضافه شدند.

سخنگوی شورای اسلامی خاطر نشان کرد: شهر علی آباد در ابتدا طرح هادی داشت و از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۲ مدت ۱۷ سال طول کشید تا طرح جامع آماده شود و در سال ۱۳۹۲ افق طرح ۱۵ ساله دیده شد و این یکی از چالش های مهمی است که با آن روبرو هستیم.

وی گفت: در یک مقطع زمانی برای جلوگیری از پیامدهای منفی ناشی از طولانی بودن افق طرح، درخواست افق ده ساله داده شد، اما با مخالفت شورای عالی روبرو شدیم، بنابراین به اصلاح ضابطه طرح تفصیلی روی آوردیم که با تایید آن بخش مهمی از مشکلات ساخت و ساز در علی آباد حل شود.

وی خاطر نشان کرد:  پارک جنگلی کبود وال به مدت ۴۰ سال در اختیار شهرداری بود و در سال ۱۳۸۶ قرارداد ده ساله دیگری منعقد شد و در سال ۱۳۹۶ که زمان تمدید قرارداد بود، با رخ دادن اتفاقاتی از قبیل طرح تنفس جنگلهای شمال، تعطیل شدن طرح های بهره برداری کوهی در حوزه حفاظت از جنگلها، باعث شد شورا و شهرداری دچار مشکل شوند.

وی با اشاره به سیاست منابع طبیعی مبنی بر پرداخت هزینه های محافظت و نگهداری از محل پروژه های غیر چوبی عنوان کرد: شهرداری با وجود این شرایط دیگر قادر به تمدید قرار داد نبود اما با کمک نماینده مجلس علی آباد کتول در شورای اسلامی قرارداد تمدید شد‌ ولی با پروژه تله کابین تقارن پیدا کرد.

شکی یادآور شد: پارک جنگلی کبودوال تا سال ۱۳۹۶ که در اختیار شهرداری بود ۱۰۳ هکتار زمین داشت اما با تعریف پروژه تله کابین این پارک به چهار هزار و ۳۳۳ هکتار رسید.

وی بیان کرد: متاسفانه در تدوین کتابچه طرح جنگل کبودوال تعهدات بسیار سنگینی بر عهده شهرداری گذاشتند.

وی همچنین گفت: در سال ۱۴۰۲ به شهرداری اعلام شد، که حدود ۱۳۰ میلیارد تومان بابت هزینه زیرساختی طرح طی ۵ سال اول باید پرداخت کند، در صورتی که از محل این پروژه ها سالانه حدود ۵ میلیارد درآمد کسب می شود و این هزینه بالایی برای شهرداری است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر علی آباد در پایان گفت: در حوزه درآمد پایدار و مانع زدایی یکی از اقدامات بسیار ارزنده ای که شورای ششم  انجام داد، بازبینی کتابچه طرح پارک جنگلی کبودوال بود، که در این بازبینی بسیاری از تکالیف شهرداری کاهش پیدا کرد و تکالیف از ۱۳۰ میلیارد تومان به ۳۲ میلیارد تومان رسید.
انتهای پیام

  • منبع خبر : گلستان رسا