رئیس پلیس آگاهی گلستان گفت: در نه ماه سال جاری ۹۸ باند سرقت کشف و ۳۸۲ نفر دستگیر شدند و دو هزار و ۴۹ پرونده منجر به کشف شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ سرهنگ مجتبی مروتی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در نه ماه سال جاری ۹۸ باند سرقت کشف و ۳۸۲ نفر دستگیر شدند و دو هزار و ۴۹ پرونده منجر به کشف شده است.

وی افزود: این باندها شامل ۱۳ باند سرقت به عنف، ۱۶ باند سرقت منازل، چهار باند سرقت مغازه و ۱۲ باند سرقت اماکن (دولتی و خصوصی) با ۲۴۶ فقره بود.

وی بیان کرد: ۷۵ درصد جرائم استان خرد و ۲۵ درصد جزو جرائم مهمه محسوب می شود.

مروتی گفت:  تعداد بروز قتل در گلستان در ۹ ماه نخست سال جاری چهار درصد افزایش یافته و ۴۰ درصد قتل‌ها با سلاح گرم انجام‌می شود و۹۹ درصد عاملان وقوع قتل در گلستان شناسایی و در نهایت دستگیر می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سایر سرقت‌ها همچون سرقت از باغات و ویلاها، انواع سیم و کابل‌های برق و مخابرات در مجموع ۳۵ درصد رشد دارد که همین رشد سبب رشد امسال مجموع سرقت‌ها شده است.

به گفته مروتی جرائم جعل و کلاهبرداری در استان به ترتیب سه درصد افزایش و ۲ درصد کاهش دارد.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان گفت: وقوع قتل‌ها هم در همین بازه‌ زمانی در گلستان‌، نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان چهار درصد رشد داشته که بیشترین قتل‌ها به وقوع پیوسته در گنبدکاووس، گرگان و علی‌آبادکتول و برخی شهرهای شرق استان رخ داده است و میزان وقوع قتل در گلستان‌ به ازای هر صد هزار نفر جمعیت ۲.۶ نفر است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد قتل‌های استان با سلاح شکاری غیرمجاز انجام می‌شود، تاکید کرد: وضعیت استان در حوزه وقوع قتل با توجه به جمعیت، وسعت و همچنین کشف آنها، نگران کننده نیست.

وی اظهارداشت: انگیزه بیشتر قتل‌های انجام شده در استان، ملکی، مالی، قومی، تقسیم ارث و میراث و روابط اجتماعی بوده که کنترل نکردن خشم سبب رخ دادن این جنایت‌ها می‌شود.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان در خصوص استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی و دستگیری متهمان در پرونده‌های مختلف گفت: در راستای هوشمندسازی پلیس، فراجا در حوزه فناوری در حال فعالیت است و هر چقدر در این زمینه موفق شود ما نیز با توجه به ایجاد آن شرایط از فضای ایجاد شده استفاده می‌کنیم.

مروتی تاکید کرد: بدون شک ایجاد بستر اینترنت ملی و وجود آن در کشور کمک خواهد کرد تا عملکرد همکاران ما در حوزه‌های مختلف در برخورد با مجرمین و متخلفان بهتر باشد.

مروتی در پایان  تاکید کرد: دشمنان بدانند که امنیت کشور قابل مقایسه با این نوع نگاه‌ها، هجمه‌ها و توطئه‌ها نیست.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا