مدیر کارگروه خلیج گرگان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: تا زمانی که ارتباط دریا و خلیج حفظ شود و آب زنده به خلیج وارد و خارج شود در آینده شاهد ایجاد ریز گرد در این منطقه نخواهیم بود و برای حفظ خلیج هم هیچ راهی جز ارتباط با دریا وجود ندارد که باعث چرخش آب در آن می شود.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ مهدی ذوالفقاری در گفتگویی راجع به احیای خلیج گرگان اظهار کرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از سال ۹۷ به صورت جدی به موضوع خلیج گرگان ورود کردکه قبل از آن انسجامی در این حوزه وجود نداشت اما دانشگاه در سالیان گذشته به لحاظ اجرایی و علمی با مسئولان همراه بوده است.

وی با بیان اینکه مسائل مرتبط با خلیج توسط دانشگاه در ۱۴ کارگروه دنبال می شود، افزود: در کمیته ملی تالاب ها ۱۵ اقدام عملیاتی، علمی و پژوهشی در مورد خلیج گرگان مصوب و ابلاغ شده که بررسی امکان ارتباط و لایروبی خلیج با دریا یکی از این مصوبات است.

وی افزود: لایروبی خلیج گرگان در وضعیت خوبی قرار دارد و برای اتصال خلیج با دریا کانال آشوراده در حال لایروبی است.

وی با بیان اینکه در محافل علمی دو سناریو در خصوص خلیج مطرح است، گفت: یکی از این سناریو ها احتمال خشک شدن خلیج با توجه به شرایط بوده و سناریو بعدی حفظ شرایط موجود خلیج است.

ذوالفقاری گفت: در شرایط فعلی این سوال مطرح می شود که اگر قرار است خلیج خشک شود، احیا آن درست است؟

وی بیان کرد: نظر دانشگاه این است که در صورت بروز هر دو سناریو، باید اتصال خلیج به دریا حفظ شود.

وی توضیح داد: اگر قرار است خلیج بمیرد هم باید سالم بمیرد و خشک شود زیرا رسوب آلودگی ها در آن باعث ایجاد یک مکان آلوده و برون ریز گرد در این منطقه می شود.

ذوالفقاری تاکید کرد: تا زمانی که ارتباط دریا و خلیج حفظ شود و آب زنده به خلیج وارد و خارج شود در آینده شاهد ایجاد ریز گرد در این منطقه نخواهیم بود و برای حفظ خلیج هم هیچ راهی جز ارتباط با دریا وجود ندارد که باعث چرخش آب در آن می شود.

به گفته وی، نقصان فعلی که در خلیج ایجاد شده حاصل دست بشر است و کانال هایی که اکنون بسته شده اند در گذشته به صورت طبیعی در دریا وجود داشته است.
وی تصریح کرد: اگر این ارتباط حفظ نشود دیگر خلیجی وجود نخواهد داشت زیرا در تعریف علمی، خلیج منطقه ای است که یک راه ارتباطی با دریا دارد.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا