مدیرعامل شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان کشور گفت: در حال حاضر ۲۰۰ هزار نمونه خون بند ناف در بانک های خصوصی و پنج هزار و ۱۰۰ نمونه عمومی در سراسر کشور ذخیره شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ مرتضی ضرابی در نشست خبری با رسانه ها در گلستان اظهار کرد: به دلیل اهمیت خون بند ناف، یک روز جهانی برای آن نامگذاری شده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان کشور افزود: خون بند ناف در جفت قرار دارد که بعد از تولد معمولا دور ریخته می شود اما امکان جمع آوری آن بلافاصله پس از تولد نوزاد وجود دارد.

وی گفت: این خون بعد از جمع آوری و انجام تست های مختلف در مخازن محتوی نیتروژن مایع برای مدت طولانی نگهداری می شود.
وی بیان کرد: اگر افرادی می خواهند از خدمات بانک سلول های بنیادین خون بند ناف استفاده کنند باید قبل از زایمان هماهنگی های لازم را انجام دهند.
ضرابی اضافه کرد: خانواده ها می توانند در دو نوع بانک عمومی و اختصاصی، خون بند ناف را ذخیره سازی کنند.
وی بیان کرد: طبق برآوردها سالانه ۲۵ هزار نمونه خون بند ناف در کشور ذخیره می‌شود.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان کشور افزود: در حال حاضر ۲۰۰ هزار نمونه در بانک های خصوصی و پنج هزار و ۱۰۰ نمونه عمومی خون بند ناف در سراسر کشور ذخیره سازی شده است که پیش بینی می شود این تعداد امسال به ۲۲۰ هزار نمونه برسد.
به گفته وی؛ در ۶ ماهه اول امسال ۱۴ هزار فقره خون بند ناف استحصال و ذخیره سازی شده که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.
وی دامه داد: ۸۳ درصد استخراج خون بند ناف از زایمان‌های سزارین و ۱۷ درصد از زایمان‌های طبیعی ذخیره شده است.
ضرابی گفت: امسال و در استان گلستان ۶۰۰ نمونه خون بند ناف ذخیره سازی شده که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است.
وی به ذخیره سازی سلول های بنیادی از طریق پالپ دندان هم اشاره کرد و گفت: فعالیت رسمی استحصال و استخراج سلول بنیادین از دندان در چند ماه آینده آغاز خواهد شد.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا